img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Daimlerchrysler - ikke bare bra, takk
Prøv å skriv en god tittel der du må bruke Daimlerchrysler-navnet. Og nevne at det er rot i toppetasjen, dårlige resultater her og der, og bølger så det holder hos Mitsubishi. Nytter ikke, men la oss slå fast at alt er ikke bare idyll hos Daimlerchrysler for tiden.

Allerede mandag begynte de første telegrambyråmeldingene å komme om forserte endringer i konsernets ledelse. Alle ryktene slo fast at Jürgen Schrempp sitter trygt på toppen, simpelthen fordi det ikke finnes noen som kan overta.

Men at det ellers var svært nødvendig med en smule forflytninger, ikke minst for å gjøre amerikanerne blidere. To måneders rettssak om tysk overkjøring av stakkars lille Chrysler har ikke bare skapt godvær, uansett hva dommeren senere vil bestemme seg for. Derfor har det ligget i kortene at noen av USA-tyskerne bør hjem snarest for å bli erstattet med yankees.

Men hvor skal man da putte et av vidunderbarna, som Wolfgang Bernhard for eksempel. Ex-AMG-dynamo før han ble sendt til USA for tre år siden for å assistere toppsjefen der, Dieter Zetsche, og som har gjort en glimrende jobb. Han erstattet noen amerikanske ledere som åpenbart ikke var i stand til å fjerne de røde tallene fra regnskapene.

Jo, man setter ham selvfølgelig inn som sjef for Mercedes-Benz, bilgruppen. Men da må man gjøre noe med han som fremdeles egentlig skulle være sjef der frem til langt ut i neste år, Jürgen Hubbert – som var så glitrende til å tappe øl på Firestation i Detroit i år. Og det gjør man ved å sparke ham oppover, som sjef for Executive Automotive Committee – og hvis du spør noen hva det egentlig er, så er det ikke sikkert du får verdens klareste svar.

Dette er egentlig et sterkt signal. Bernhard er en entusiast. Han var det da han ledet AMG-divisjonen som etterhånden ble en meget sterk stat i staten. Meget sterk. Og han var det da han dundret Tomahwk inn på scenen i Detroit i fjor, og han var det da han stolt viste fem ME Four-Twelve i år. Og at det var han - og ikke Andreas Renschler - som ble kalt inn for å redekorere Hübberts kontor, sier en del. Renschler er en meget kompetent manager som har ledet Smart-divisjonen de siste årene, men entusiast er vel ikke akkurat fornavnet.

At Zetsche selv ikke er flyttet på gjør at man regner med at hans sjanser til å følge etter Schrempp er enda større. Jobben i USA er større enn Mercedes-jobben, selv om i den siste befinner du deg nærmere tronen. Men alle regner nå med at når Schrempp, som har fått kontrakten forlenget med ytterligere tre år, endelig går av, vil han bli erstattet av en av de mer markante trønder-bartene i bilbransjen.

I stedet for Bernhard kommer en koselig fyr som heter Thomas La Sorda. Noen norske Opel-forhandlere vil huske Tom La Sorda som en meget jovial vert under noen sene kvelder i Eisenach, der han var med på å bygge opp den nye Opel-fabrikken. Men han er en ekte Motown-fyr, og er nå virkelig hjemme igjen. Så hjemme at Detroit News allerede har utnevnt ham til Zetsches etterfølger.

Det er en rekke andre endringer også, men foreløpig ingen som kan tolkes i retning av at ”Hoder-må-rulle” etter skandalen med systemet for innkreving av motorvei-avgifter. Etter massevis av utsettelser har man nå foreløpig måttet oppgi de opprinnelige planene. Daimlerchrysler var en dominerende partner i det prosjektet. Men det er jo også åpenbart at ingen hoder ruller i USA heller, på grunn av Kerkorian-saken som nå er avsluttet. Derimot går det sterke rykter om at hoder vil rulle hos Mitsubishi.

Dagens meldinger er at Styret støtter ledelsen i Mitsubishi, men sjefen selv, Rolf Eckrodt er ikke så sikker. ”Vi har gjort feil, og da må man selvfølgelig ta konsekvensene,” sier han. Feilen er ganske enkelt at de fremdeles ikke tjener penger. De hadde en prognose på 11 milliarder yen baklengs i dette forretningsåret – litt over 100 mill. dollars. Nå er den prognosen jekket opp til 72 milliarder, eller 675 millioner dollars. Det aller meste av tapet, og en overraskende nedgang i omsetningen, stammer fra USA. Hadde resultatet derfra vært flatt, ville alt vært bedre enn forrige år, med økende salg hjemme, i Asia og i Europa, men for USA har de senket målene sine for tredje gang i dette forretningsåret, og det tyder ikke akkurat på god kontroll.

Sjefskifte eller ei, et fei-ut-møkka-team er nå på vei fra Stuttgart til Tokyo for ”å hjelpe ledelsen med å utforme en ny forretningsplan” som skal presenteres for aksjonærene i slutten av april. Aksjonærene er i dominerende grad Daimlerchrysler, de har 37 prosent av kapitalen nå.

Men oppi alt dette må vi heller ikke glemme at Daimlerchrysler har offentliggjort de første tallene for året 2003 nå. På driften tapte Chrysler litt over 500 millioner Euro i fjor, mens Mercedes-biten tjente rekordhøye 3,1 milliarder – så vidt over fjorårets 3 mrd. Omsetningen økte med 3 prosent til 51,4 milliarder, men antall biler sank. Totalt ble det utlevert 4,3 millioner enheter, 2002-tallet var på 4,5. Hyggelig også at tungbil-sektoren bidro til pluss-resultatene. Fra 300 mill minus i 2002 endte det nå med et pluss på 855 millioner Euro.

Målet for i år er ambisiøst. Driftsresultatet for konsernet skal øke forsiktig fra fjorårets 5,1 milliarder Euro, og omsetningen skal øke med 5 milliarder Euro til 141 mrd. i år. Og takket være en offensiv produktutvikling skal i hvert fall den delen øke: 50 nye modeller skal Daimlerchrysler presentere mellom nå og 2006.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer