Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fremdeles nedgang i Europa-salget Det kan ikke ha unngått faste brukere av denne siden at jeg var i Paris for en uke siden. Hva jeg ikke fortalte var at butikkene var fulle av farger. Jeg har aldri sett så mange farger, og tendensene sprikte i alle retninger. Det kan bare bety optimisme, motebransjen er mestre på å fange tonen. Problemet er at Europas bilkjøpere har ikke oppfattet det ennå. |
||||||||||||||||
Januar var nok en måned med nedgang i det europeiske nybilsalget. November, minus 1,1 prosent. Desember: minus 1,8 prosent. Januar: minus 1,6 prosent. Spesielt kjedelig er det at det største markedet, Tyskland, raste med hele 12,4 prosent, mens Frankrike, som jeg trodde var preget av glad optimisme og muntert blikk mot fremtiden, dalte med nesten 12 prosent. Da hjelper det bare litt at markeder som Storbritannia, Spania og Italia øker.
Hva som imidlertid hjelper mer er at nå begynner statistikkførerne i ACEA også å telle med de 8 nasjonene som snart skal bli medlem av EU. Der ble det i januar solgt ca. 60.000 biler, en økning på 3,5 prosent, og når man ser på hele Europa - gammelt og nytt EU pluss EFTA - var tilbakegangen plutselig skrumpet til ”bare” 1,4%. Dessverre telles ikke bilmerkene i disse nye nasjonene ennå, så når vi forteller at i januar var det bare japanerne, koreanerne og Fiat pluss Ford som gikk frem, gjelder det bare de klassiske markedene, uten de åtte nye. Japanerne økte med solide 20 prosent, og ser vi på merkene separat så stormer Toyota frem med nesten 30 prosent økning. Noen burde for alvor begynne å bli bekymret. Det er mulig Ford kan trøste seg med at Mazda også hadde en formidabel økning: nesten 25% med Ford selv, mens PAG-merkene bare økte med 0,4 prosent. Men det var tross alt en økning selv om det nok var Volvo og Jag som dro det lasset. Fiat er på vei tilbake, hovedmerket selv økte meget forsiktig, mens 20 prosent opp på Lancia viser at man er i ferd med å markere dette merket som et urbant fashion-fenomen. Også i riktig mange festlige farger forresten. Koreanerne føk også til værs, med samlet 21 prosent, og i gruppen ser vi at Kia, med et pluss på 33 prosent, øker mer enn noe annet merke, bortsett fra Jaguar. Men Kia-volumet er allerede dobbelt så stort som Jaguars.
Nå var det vårklærne jeg så i vinduene på Rue Etienne Marcel og rundt St. Germain og det tar vel ennå en måned eller to før vi ser dem på fortauene. Men da er det jommen på tide vi får se litt optimisme i gata også.
|