Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rekord-resultat for Hyundai Noen kjappe observasjoner rundt dette koreanske rakett-merket. Rekordresultater i 2003, utsatt beslutning om produksjonssted i Europa, og fremdeles en muggen front mellom Hyundai og Mercedes. I hvert fall skjer det fremdeles ingen samtaler om utvidet DC-engasjement. |
||||||||||||||||
Hyundai kan fortelle om en omsetning i fjor som økte med 1,6 prosent til 25 trillioner won, mens driftsresultatet økte med 39 prosent og ligger nå på 10 prosent av omsetningen. Netto tjente man 1,75 trillioner Won – og her begynner jeg å få problemer, det er derfor jeg ikke regner om så mange andre av disse trillionene – det tilsvarer ca. 1,5 milliarder (håper jeg) US dollars.
Det ble produsert 1,65 millioner biler, 1,01 av dem ble eksportert, en økning på nesten 9 prosent, mens hjemmesalget sank med nesten 20% til 635.260 biler. Fjerde kvartal tyder på at man er på vei inn i et nytt rekord-år. Der endte for eksempel nettoresultatet 81 prosent over fjerde kvartal i 2002. Samme årsak som for hele året: økende eksport og høyere salg av SUV’er og dyrere biler med høyere marginer. Samtidig får vi vite at bestemmelsen om hvor den europeiske fabrikken skal ligge igjen er utsatt til etter Geneve-utstillingen. Da vil konsernets styreformann besøke bl.a. Slovakia og Polen for å se på tilbudene. Det er større enn å få tildelt de Olympiske Leker. Mange detaljer er imidlertid klare. Første trinn vil kreve investeringer på rundt 700 millioner Euro, mens sluttsummen vil ligge på 1,1 milliarder. Byggingen skal starte i annet halvår i år, fabrikken skal stå ferdig slik at de første bilene kan trille av båndet i annen halvpart av 2006 og når alt er på plass skal den ha en kapasitet på 300.000 biler/år. Den Slovakiske kronen har faktisk allerede steget fordi finansmarkeder tror at lokaliseringen allerede er bestemt og at formann Chung Mong-koos rundreise er en ren høflighetsvisitt. Ganske avmålt høflig virker også forholdet mellom Hyundai og partneren DaimlerChrysler. Alt lå klart for at DC skulle løfte sitt økonomiske engasjement i det koreanske stor-konsernet da det hele surnet til. Grunnen var at DC ga Bejing Automotive Industry Holding Company lisens på å produsere C- og E-klasse biler. Hyundai krevde at den alliansen måtte opphøre fordi de regnet med at de hadde en eksklusiv avtale med BAIHC. Og samtidig avlyste de planlagte samtaler om en felles, koreansk lastebilproduksjon. Dette var i september. Nå forteller Hyundai at de planlagte samtalene igjen er utsatt på ubestemt tid.
Det virker imidlertid som om Hyundai klarer seg godt alene.
|