Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW i suppa Forleden kveld, da han gikk rundt med stor sigar og ønsket sin nye designsjef Murat Gunak velkommen (bildet), virket det som Volkswagen-sjef Bernd Pischetsrieder ikke hadde en eneste bekymring i hele verden. Noen dager etter var han klar til å presentere 2003-resultatene. De var ikke lystige. |
||||||||||||||||
Blemma med lanseringen av den nye Golf (selv om det er viktig å minne om at her hjemme går den nye modellen på skinner, stor applaus til Møller-systemet), noe som ser ut som et klart underskudd dersom Kina-forretningene fjernes fra regnskapet, negativ kontantstrøm og nye, tøffe, sparetiltak – blant annet fjerning av 5.000 arbeidsplasser. Alt dette er negativt for konsernet, for merkevaren, for den største aksje-eieren som er staten Nieder Sachsen (som selvfølgelig er opptatt av både arbeidsplasser og utbytte) og for hele Tyskland. Det er ikke å komme fra at bilindustri og kanskje spesielt VW skulle vært en av Tysklands stolteste faner.
Gruppen hadde marginal økning i omsetningen i fjor, opp 0,2 prosent til 87,2 milliarder Euro. Men nettoen krympet fra 2,6 milliarder i 2002 til 1,1 i fjor. Av dette resultatet klarte VW-enheten bare så vidt halvparten. Samtidig som han presenterte slike tall kunne Pischetsrieder fortelle at første kvartal i år ville bli ”miserabelt”. God bakgrunn, med andre ord, for å introdusere ForMotion som i denne sammenheng er navnet på et spareprogram som går på mye mer enn å kvitte seg med 5.000 arbeidsplasser. Her vil man også se økt felles bruk av komponenter, og mer effektiv distribusjon. Med dette håper man å presse ytterligere 2 milliarder Euro ut av et allerede ganske tøft spareprogram. Spesielt offensiv var ikke seansen. Man fikk vite om en modell-offensiv fra Seat, at VW vil være til stede i alle relevante, lukrative nisjer, at Skoda skal demme opp mot den orientalske invasjonen, at brasilianske Fox, til under 10.000 Euro skal erstatte Lupo og at nye Golf i hvert fall har satt nye rekorder når det gjelder produksjonskvalitet. Man fikk også vite at investeringene i Bentley og Bugatti fremdeles ikke hadde gitt noen penger tilbake. Bombe!
Samme dag som dette foregikk var selvfølgelig VW-aksjene en av taperne i Frankfurt, verdien sank med 3 prosent.
|