Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Billigere VW, tigger tyske forhandlere Den tyske VW- og Audi forhandlerforeningen har kritisert fabrikkens luksus-strategi og ber om biler som ikke bare gir masse valuta for pengene, men som også er direkte billige. ”Vi trenger inngangsmodeller med lave priser” sier Michael Lamlé, leder for foreningen. |
||||||||||||||||
Lamlé peker på at det blant kundene faktisk begynner å bli kult å være gjerrig, og selvfølgelig er det viktig å delta i luksus-segmentet og å få suksess med Touareg, sier han, men å stå på bare et slikt ben er vanvittig.
VW må i fremtiden igjen satse på volum-modeller, sier han og føyer til at ”VW har dessverre i den siste tiden vist seg å ha andre prioriteter.” Men han ser også lyspunkter. Cabrioleten i Geneve ser han på som et signal om et nytt og friskt formspråk ”slik som franskmennene har vist oss den siste tiden”, og at en europeisk utgave av Brasils Fox (bildet) vil komme, til en pris langt under 10.000 Euro, er også løfterikt. Han kunne også merke positive markedssignaler etter februar. Særlig har den nye Golf økt betraktelig, sikkert på grunn av rabatt-aksjonen. Til dette sier Lamlé at ”prisen på Golf er omtrent riktig nå, vi regner med at det ikke blir gjort noe med den på en stund”. Samtidig advarer han både mot for mange rabattaksjoner, og at man lar forhandlerne ta kostnadene ved slike aksjoner. Og det kom akkurat samtidig med at VW utvider rabatt-krigen til Storbritannia. Der kommer nå Touran med en prisfordel på nesten 1000 Euro, ved at syv-seteren blir solgt til 5-seters pris og samtidig får mer utstyr.
Lamlé avslutter intervjuet med å rose VW for de planlagte spare-offensivene. 4 milliarder skal det spares inn, og 5000 arbeidsplasser skal forsvinne ut 2005. Men samtidig advarer han fabrikken mot å forsøke å skru noe mer ut av forhandlerne. Hans forening representerer for øvrig 2.200 forhandlere og verksteder i Tyskland.
|