img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nå er Cadillac her
LANSERING: Jeg har nettopp vært i Italia og kjørt amerikansk Cadillac som importeres av et nederlandsk privateid selskap. Til stede var imidlertid også bl.a. en østerriker ansatt på det europeiske GMs kontor i Sveits. Internasjonalere har vel aldri en USA-GM/Europa-satsing vært.


Nå har vi skrevet mye om det vi synes er en underlig GM-satsing. For n’te gang skal de eksportere amerikanske biler til Europa, sier de, men denne gangen overlater de det til et nederlandsk firma som også er store på bl.a. Ford og en del koreanske merker.

Kroymans, som selskapet heter, er jeg full av beundring for, de er i ferd med å føre europeisk bildistribusjon inn i en ny dimensjon, og er den type maktfaktor på detaljist-siden som må til for å kunne håndtere produsentene under det nye Gruppeunntaket. Dessuten er det en gjeng entusiaster som jobber der. Sjefen selv er en av de meget få som hiver sin Ferrari GTO (av de originale!) rundt på racerbanen med et sterkt ønske om å vinne – så får det ikke hjelpe om karosseriplatene spruter og sylindrene perforeres underveis. Han bruker juvelen slik den skal brukes.

Men uansett hvor hyggelig introduksjonen av den nye europeiske Cadillac-satsingen var, og uansett hvor godt jeg liker den overveldende XLR to-seteren (den første, en svart en, til ca. 1,4 millioner kroner er snart på vei til Norge) så skjønner jeg ikke meget av forretningsplanen her.

Hvor er forretningsidéen?
Det er sagt at Cadillac har et mål om å selge 20.000 biler oversjøisk i 2010, av de bør halvparten ende i Europa. Med kanskje 1.500 i år betyr det at Kroymans vil ha solgt, akkumulert, kanskje 30.000 biler i Europa når vi er ferdig med 2010. Samtidig sier de at de kommer til å bruke ca. 1000 euro pr. bil i annonsering, og skal investere i forhandleranlegg og infrastruktur for dette merket, for 150 millioner euro.

La gå at det kan bli enda et større volum (de skal henge noen Chevroleter på dette agenturet også), men selv om vi regner pent må det gå av 4.000 euro pr. solgt bil før man overhodet kan begynne å snakke inntjening. Med et fortsatt gunstig dollar/euro forhold kan det kanskje være butikk, eller hvis marginene ligger hinsides det vi trodde var mulig, eller hvis volumet blir vesentlig høyere, eller hvis Kroymans har en spesiell prisavtale på de Opelene og Saabene de også selger.

Proffe kunder
Men poenget er for det første at her skal de selge dyre biler til folk som kan regne, og som ikke er spesielt interessert i å knytte seg opp i en forbindelse som kanskje ikke vil eksistere i morgen. Og for det andre er det ikke mer enn et snaut år siden at noen av de andre store europeiske forhandlerorganisasjonene som også luktet på denne GM-dealen, trakk seg med den begrunnelsen av at det ikke gikk an å lage butikk på GMs tilbud.

Når jeg også opplever en proff og meget kostbar introduksjon der merkenavnet Cadillac blir stavet feil tre ganger lurer jeg selvfølgelig på hva som egentlig skjer.

Hvilket er synd for bilene derfra. Nå var det som sagt XLR lanseringen var konsentrert rundt – det er første gang jeg kjører bil med nedkjølte seter. En bil jeg setter meget stor pris på fordi den, selv om den har et meget kompetent chassis med en av de beste støtdemper-funksjonene i bransjen, er så totalt ikke-Mercedes. Alt fra linjene – skal man først designe en bil med en linjal kan det vanskelig gjøres bedre enn her – til innholdet (ekstrautstyr finnes ikke, alt inkludert) gir en solid eim av USA der uanstrengt krusing står i høysetet.

Beundringsverdig lav vekt
Men samtidig har jeg en mistanke om at den kan kjøre ringer rundt en tilsvarende Mercedes, en tomvekt på langt under 1700 kg er mange hundre kg under Stuttgarts tilbud. Her er Cadillacs glupe ingeniører (hydroformet chassis for eksempel) meget mer på linje med kollegene fra BMW som snakker om sideveis lettbenthet. Med det mener de at jo mindre masse som skal hives i sideretning, jo fortere og greiere går det å skifte retning.

Nå er det imidlertid mest den lineære lettfotheten det dreier seg om, representert ved akselerasjonstid i hundredeler av sekunder. Der spiller dessverre ikke vekten samme rolle, det er bare å pøse på med kubikk og kompressorer så er den biffen spist.

Cadillac - tro det eller ei - tilhører de du kan hive sideveis uten at den setter seg tungt ned over det ene forhjulet og ødelegger hele forestillingen. Og da jeg som kartleser klarte å villede min fører ut på en skikkelig toscansk grusvei, var det åpenbart at støtdemperne med sine magnetisk-styrte tryllekunstner også klarte å gjøre en kjempejobb.

Bilen er bra, det finnes en glimrende norsk organisasjon rundt US-veteranen Bergheim, men det er resten jeg ikke skjønner en meter av. Litt mer kan du forresten lese om dette i neste utgave av BIL.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer