Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye A6: Audis nye ansikt LANSERING: Det første du legger merke til ved nye A6 er naturlig nok den markante fronten. Den kan du like gjerne venne deg til med en gang, for den blir en standard på en rekke fremtidige modeller fra Ingolstad. |
||||||||||||||||||||||||
Jeg kjørte nylig noen mil i ”gamle” A6 for å ha den i kroppen før
prøvekjøring av den nye. Selv om den har levd mer eller mindre uforandret i
snart 10 år er gammer’n fortsatt en svært behagelig og kompetent bil. Men vi
skal ikke legge skjul på at den kommer til kort for sine vesentlig nyere og mer
moderne konkurrenter fra henholdsvis München og Stuttgart – 5-serie og E-Klasse.
Det kan vi ikke si om neste generasjon A6 som er på plass i Norge i god tid før
skoleferien.
Stilig… eller? Sammenlignet med sin forgjenger er A6 strukket i alle retninger, hele 12cm i lengden, halvparten i bredden og én centimeter i høyden. Det gjør den også lenger og bredere enn sine tyske konkurrenter, og Audi kan også skryte av klassens største bagasjerom på 546 liter, skjønt dette er fem liter mindre enn hos forgjengeren og bare 6 liter mer enn hos E-Klasse. Førerorientert Den tidligere så populære 1,8T-motoren er en saga blott i nye A6. Rimeligste alternativer i den nye modellen er 2,0TDI (fra høsten) og 2,4 SFI V6 til henholdsvis 420.000 og 450.000 kroner. Vi prøvekjørte bensinvarianten som sammenlignet med V6-motorene 3,2 FSI og 3,0 TDI virket slapp, men som sikkert for de fleste mer enn nok vil gjøre nytten. Det skal også bli interessant å prøve den lille TDI-motoren når den gjør sin entre en gang på høsten. Ønsker du å ta den ”helt ut” er det kjekt å vite at A6 også kan leveres med en 4,2-liters V8, men da bikker du millionen allerede før du har fått de felgene du ønsker deg. Drømmebil Mer om nye Audi A6 kan du lese i mai-utgaven av Bil. Her på BilNorge bringer vi et knippe bilder fra vakre omgivelser rundt Como-sjøen i Italia for å supplere dine drømmer.
|