Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nedgang i sammenslutninger
En rapport fra PricewaterhouseCoopers forteller at verdien på sammenslutninger i bilbransjen fremdeles synker. Rapporten sier ikke noe om antallet, men om hvor mange penger fusjonene representerer. Den største i fjor var et Nissan-engasjement i Kina. |
||||||||||||||||
Bilprodusentene har åpenbart ikke mange tilbake å fusjonere seg med. De store sammenslutningene har funnet sted i løpet av de siste ti årene, Ford inn hos Volvo, Mazda og Land Rover, GM inn hos Subaru, og en slags avtale med Fiat. Mercedes med Chrysler og deretter Mitsubishi. Renault med Nissan.
Slike handler er det lenge siden vi har sett nå. Og de få som skjedde i fjor var ikke verd mer enn 21 milliarder dollars, i følge PricewaterhouseCoopers. En solid nedgang fra 2002 der verdien lå på 35 milliarder. Det store revisjons- og konsulentfirmaet har notert 588 sammenslutninger i denne sektoren i fjor, mot 21 i 2002. Den største dealen i fjor skjedde da Blackstone Group kjøpte TRW Automotive Holdings Corp for ca. 4,7 milliarder dollars. Rene bilprodusent-engasjementer finner vi ikke før 1 milliard-dollar kjøpet som Nissan gjorde i Kina da de overtok 50% av Dongfeng Motor Corp. Dette antyder at det er blant deleprodusenter og underleverandører den største sammenslåings-aktiviteten skjer akkurat nå.
En fjerdedel av alle disse transaksjonene skjer i USA, men de representerer nesten halvparten av den samlede verdien. I Europa skjer omtrent halvparten av aktivitetene, men de representerer mindre enn en tredel av verdien.
|