Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-reg i oppgang Nå begynner også Europa-registreringene å øke. Ned 1,6% i januar ble etterfulgt av pluss to i februar og nå viste årets tredje måned en fremgang på nesten 7 prosent. For første kvartal blir det da en stigning på nesten 3 prosent, og total-resultatet blir 3.802.856 biler (pluss ytterligere 206.000 fra de kommende nye fastlands-EU-medlemmene). |
||||||||||||||||
Det er åpenbart en fremgang å spore i bilsalget nå, selv om marstallet er litt flatterende. Det var to registreringsdager mer i en rekke land i år i forhold til i fjor. Men ikke mange nok, eller i mange nok land til å forklare nesten 7 prosent.
Men derimot skal vi ikke se bort fra at fremgangen i for eksempel Tyskland eller Frankrike kan ha sin årsak i et ekstra sett arbeidsdager. Ingen av disse landene har heller en samlet fremgang etter tredje kvartal – der er det de mindre landene (pluss Spania) som sørger for pådraget. Seks land bidrar faktisk med tosifret økning, men ingen er i nærheten av Norges pluss 34,4 prosent etter årets første tre. Ser vi på gruppene har alle merkene i VW-gruppen økt markedsandelen sin i mars og konsernet er nå oppe i 16,9%. Fremdeles er det imidlertid lavere enn for første kvartal i fjor. Hos PSA går begge merkene tilbake og i Ford-gruppen er det bare Volvo og Jaguar som øker. Opel (og Vauxhall) har med sine 10,3% 0,5 prosentenheter lavere markedsandel enn i fjor (så får vi ser hva Astra kan bidra med), mens også Saab har gått tilbake i mars. Kvartalstallene er også synkende. Fiat-gruppen har faktisk samme markedsandel etter første kvartal som den hadde i fjor, 8,1% - Lancia har økt, Alfa holder koken mens Fiat har sunket litt. Ferrari og Maserati har forresten for første gang solgt mer enn amerikanske GM biler har – men det er kanskje for tidlig å dømme USAGMs nye Europasatsing nord og ned. Mercedes-merkene synker, samlet sett, BMW-merkene øker, samlet sett også, koreanerne er nå oppe i 3,7% (3,2 i fjor – og dette gjelder både mars og hele kvartalet) mens japanerne i mars har økt fra 13,2 prosent til 14, og på kvartalsbasis fra 12,2 prosent til 13,8. Toyota er lokomotivet, Mazda hjelper også godt til, mens Nissan klarer noe så utrolig som også å miste volum, ikke bare markedsandel. Hadde de enda kunnet støtte seg på Renault, men også der synker markedsandelen nå.
Den samlede statistikken fra Acea finner du i linkeboksen til høyre.
|