Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Australia går for en reg.-mill. Australske registreringstall er vel kanskje ikke det vi vier størst oppmerksomhet, men det bør allikevel nevnes, synes jeg, at etter et rekordsalg i første kvartal er det nå mange som tror årets resultat kan ende på over en million nye biler. For første gang i historien. |
||||||||||||||||
86.000 biler kjøpte australske kunder i mars. 13 prosent opp på fjoråret. Og første kvartal endte 23.000 biler unna en kvart million, det er 11 prosent over i fjor, da det også ble satt rekord. 909.811 biler var første gang man kom over 9-tallet. 10 prosent opp gir et lydmursmell, men grunnen til at man ikke helt tør tro på det ennå er at Australia er inne i et valgår, og da kan ting plutselig snu seg.
Det er tett i toppen. Hjemmefavoritten Holden solgte 16.503 biler i mars, men ble allikevel slått av Toyota med 2.050 biler. Akkumulert ligger Toyota nesten 5.000 biler foran Holden – det betyr at de har doblet den ledelsen de hadde på denne tiden i fjor. På tredje plass ligger forresten Ford med 11.810 biler i mars. Et interessant tall er volumet på hjemmeproduserte biler. I fjor ble det solgt 61.501 lokalt produserte biler i første kvartal. I år lå det tilsvarende tallet 19 enheter høyere. Stabilt kan man kalle det. Det er de lokale produsentene som dominerer den øvre delen av markedet også. 7.206 Commodore ble solgt mot 6.395 Falcons.
Mazda er forresten merke nummer fire, med Hyundai på femte – foran Mitsubishi som regner seg som en av de lokale produsentene.
|