Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW-aksjen lider
Det er rart ikke bilindustrien selv vil ha rutiner på tilbakekallinger, slik det er i USA. Dermed blir slike kampanjer så lite dramatiske at ingen gidder å skrive om dem. I stedet blir en rutine-sak fra Volkswagen gitt så stor oppmerksomhet at aksjene ramlet med 2 prosent i Frankfurt. |
||||||||||||||||
Bærearmer som kan svikte høres selvfølgelig dramatisk ut. Og 870.000 biler er mange. Men det er de færreste av disse som må repareres, og man antar at de økonomiske konsekvensene for konsernet vil være små.
Men en slik reaksjon viser hvilket press VW-konsernet lever under for tiden. Det hjelper ikke mye at merkevaren er Tysklands mest respekterte i følge undersøkelser, eller at de overtar en strategisk viktig bedrift som LeasePlan eller at konservative, forsiktige investorer som den offisielle delen av Abu Dhabi er på vei inn på eiersiden. Et antall defekte gummiforinger er derimot mer spennende. Det er nesten så man lurer på hvor mye mer aksjene faller når det blir kjent at den flunkende nye T5-modellen også tilbakekalles. Riktignok bare 30.000 stykker produsert i en 6-måneders periode. Her er det en skrue som kan løsne og forårsake at rattet endrer stilling en til to grader!
415 arbeidere i Katalonia er nok mer opptatt av andre ting. For der har Volkswagen trukket tilbake varslet om å kutte så mange arbeidsplasser. Det er fagforeningene ved Seat-fabrikken der som er blitt enige med VW om fleksibel arbeidstid, og dermed er alle arbeidsplassene bevart.
|