Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny fabrikk for ny Aston Denne uken rullet de første DB9 ut av den nye Aston Martin-fabrikken i Gaydon. Det er første gang i bedriftens utrolige og utrolig lange historie at de har hatt en ny fabrikk, spesielt bygget for formålet. |
||||||||||||||||
Gaydon-anlegget ble kjøpt av BMW i 2000 da tyskerne nesten trakk seg ut av England. Etter det er et helt nytt anlegg oppstått, skreddersydd til DB9-produksjonen. Så nå skal det midlertidige anlegget i Bloxham, der DB7 ble limt sammen, selges, mens det tradisjonsrike hovedsetet Newport Pagnell fremdeles eksisterer.
Der er det ikke bare service, eksklusive ettermarked-operasjoner og fullblods restaureringer som skjer, der bygges også fremdeles Vanquish. Men når AMV8 Vantage kommer på nett neste år, vil den også få avsender: Gaydon. Dette betyr jo blant annet en potensiell produksjonsøkning, og – sannsynligvis – fortjeneste. I fjor bygget Aston Martin 1.540 biler, de aller fleste kom fra Bloxham, men 660 av dem var Vanquish fra Newport Pagnell. Nå er imidlertid Aston klar til å produsere inntil 5.500 biler pr år. Med Gaydon fullt oppskrudd kan man faktisk nå 7.000, og da er vi inne i Ferrari+Maserati-territorium. ”Men det er ikke meningen forløpig, vi ser oss ikke som en ny Jaguar” sier de hos AM.
Det er forresten ikke bare areal og produksjon som øker. Til for kort tid siden måtte Aston Martin nøye seg med 25 konstruktører og ingeniører. Nå er det tallet økt til 200, som jobber fra et nytt engineering sentrum i Gaydon, og det tyder jo på at om man ikke tenker på å bli en ny Jaguar, er det kanskje mulig å bli en ny Porsche, med minst tre distinkte modell-linjer?
|