Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Argonaut-huset selges De av dere som har vært i Detroit har kanskje ikke lagt merke til Argonaut-bygningen på andre siden av Cadillacs Place i forhold til Fisher Building. Stappfull av GM-historie. Nå skal den bli 250 leiligheter pluss butikker. |
||||||||||||||||
Detroit trenger byutvikling, og området rundt New Amsterdam mellom Woodward og Lodge Freeway er i ferd med å blomstre opp. Så det er kanskje ikke rart at en utbygger fra California så såpass store muligheter her at han kjøpte bygget av GM.
Bygget er en Albert Kahn-tegnet kjempeblokk som GM lot bygge i 1929. Alle GMs administrative funksjoner var samlet her, men etter at konsernet kjøpte Renaissance Center, nede ved elven, av Ford for fem år siden har Generalen sakte solgt unna eiendommene der opp. Men for de av oss som er gamle nok til å ha tråkket i korridorene der, og spist i kantinene er det egentlig ganske trist. For her skjedde massevis av det som gjorde GM stor. Og for de som jobbet der er det nok enda tristere. Jeg snakket med en av de beste, eldre GM-designerne om hvorfor flere og flere designkontorer lokaliseres inne i storbyer. ”Som ung Californier syntes jeg Detroit var et høl. Men studioet på toppen av Argonautbygningen sydet av liv, modellbyggere, tegnere, sekretærer et herlig kaos. Og ved lunchtider var det lett å stikke ut og ta en matbit i en kafé eller gå inn i bokhandelen eller se på klær eller titte på damene som spaserte forbi. Men det var kaos. Derfor skulle man tro at det var et kjempefremskritt da Design flyttet ut til det Saarinen-designede Tech-center i Warren. Men i virkeligheten var det som å bli sendt i fengsel. Ikke fantes det restauranter eller butikker i miles omkrets. Skulle du noe måtte du bile dit. Kontorene var så sterile at du fikk ikke ha din egen kaffetrakter der. Kontroll når man skulle inn og ut. Og maten var så elendig at kafeteriaene straks ble døpt Garbage Pit nede og The Slop House den som var oppe.” For at en designer skal forbli entusiastisk og skapende trenger han et meningsfylt privatliv og nærmiljø også. Noe som inspirer og gir mat til hodet. Harley Earls (GMs første designsjef) gjorde noen av sine beste ting fra en ombygd fabrikk i en industrislum i Connecticut. Flaminio Bertoni skapte DS’en i en bakgård midt i Paris, og de beste Berton-tingene gjorde Giugiaro i et hotellrom i Bra, mens han gjorde militærtjeneste der. ”Det er ikke rart du finner stadig flere studio i sentrum av Paris, Barcelona, Tokyo eller London”, sa han.
Kanskje skulle GMs nye designsjef Ed. Welburn ha kjøpt tilbake Argonaut bygningen og lagt opp til et nytt kapittel med kreativt kaos der. For Tech-center er fremdeles like sterilt.
|