Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Høye bølger rundt Daimlerchrysler
Listen over uroelementer i Daimlerchrysler-systemet begynner å bli ganske omfattende nå. Plutselig er WELT AG gått i potta, politiet raider Japan-forbindelsen Fuso, deres tilsynelatende beste bilmann får sparken. Men uro og problemer? ”Kan ikke stave det en gang”. |
||||||||||||||||
Først kom altså den overraskende meldingen om at Daimlerchrysler, største eieren i Mitsubishi, nektet å delta i en refinansiering av den japanske produsenten. På tross av at det bare dager i forveien var av vital interesse for Daimlerchryslers internasjonale satsing å få Mitsubishi på rett kjøl.
I etterkant av det startet forhandlinger om eventuell utvidelse av eierskapet i koreanske Hyundai, der de eier 10,5%. Selv om bildet derfra ikke er helt klart ennå - det ser riktignok ut til at ikke bare skal DC ikke øke sitsen der, de skal derimot selge hele posten som er verd ca. 1 milliard dollars - later det også til at tanken på å danne en felles lastebilprodusent med Hyundai nå er glemt. Lastebilkontakt har de derimot i Japan. Fuso – som egentlig skulle blitt Volvos – ble skilt ut fra Mitsubishi og overtatt av Mercedes. Der raste politiet inn forleden, i etterkant av elendige felger som hadde medført ulykker som Fuso hadde forsøkt å dekke over, og arresterte flere av toppsjefene. Disse små incidentene skjer samtidig som Wolfgang Bernhard er på vei hjem for å overta Mercedes personbiler. Han kom til Chrysler fra sin stilling som toppsjef for Mercedes’ superbil-arm AMG, for et par år siden og ble hurtig Chryslersjef Dieter Zetsches høyre hånd. Det er ikke minst hans skyld at Daimlerchrysler etter første kvartal kan rapportere om lysere tider – ikke på grunn av stjernen i Stuttgart, men på grunn av den amerikanske filialen. Nå skulle han ta over etter Jürgen Hubbert, velpolert Mercedes-Benz personbil- (og racing-) sjef frem til nå. Omtrent på vei over Atlanteren fikk han plutselig beskjed om at styret hadde betenkeligheter med hensyn til 43-åringens egnethet til stillingen. Problemet er visstnok at han ville fått fagforeningene på nakken etter en del raid han har hatt i USA. Men det må ligge mer under. At han åpenbart mangler den rette polishen er en ting. Sannsynligvis mangler han også de helt riktige forbindelsene opp til toppetasjen og en hardt presset Jürgen Schrempp. Nå ser det nemlig ut som om Andreas Renschler skal få denne jobben. Renschler er Smart-sjef, en Schrempp-yndling, han ble sendt til Japan for å rydde opp i Mitsubishi – da hele verden (åpenbart også Daimlerchrysler) trodde de skulle fortsette der borte) og det var like åpenbart at Renschler skulle bli den nye Mitsubishi-sjefen. Bernhards ikke-utnevnelse (sannsynligvis kommer han til å slutte, det burde være en kø av selskaper som ønsker en slik mann på toppen) medførte susende kritikk fra Chryslers toppsjef, Dieter Zetsche som også har vakt virkelig oppsikt. Åpen kritikk av overordnede forekommer nemlig ikke i tysk næringsliv. Ord som ”ubegripelig” og ”skuffende” forekom i hans uttalelser, og i følge observatører er slikt ”absolutt uvanlig”. Zetsche har en høy stjerne, hans meldinger gjør det ikke lettere for Schrempp nå om dagen.
Og, forholdsvis oppsiktsvekkende det også, Schrempp har nå sendt melding til prestisje-selskapet Allianz, et av tysklands ledende forsikringsselskap (og kapitalmakt) at han kommer til å tre ut av selskapets overvåkingsorgan når funksjonstiden hans er ute om en tre ukers tid. For å ”konsentrere seg helt om oppgavene i Daimlerchrysler”, heter det. Det må nok bygges opp noen kraftige selvforsvarsanlegg der nå ja.
|