Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bransjens sigøynere Jeg har ofte kalt bildesignerne bransjens sigøynere. Et nytt eksempel. For en snau time siden kunne en venn i huset fortelle at Michael Mauer er på vei fra Saab og GM Europa, til Porsche. Kanskje ikke spesielt overraskende forresten. |
||||||||||||||||
Harm Lagaay har lyst til å trappe ned. Nederlender, også i sin tid en ivrig Ducati-kjører. Han har vært innom både Opel og BMW i sin karriere, men er forbundet med Porsche. Han startet der da 911 ble født, og har vært der nesten hele livet. Men for en måneds tid siden ble det kjent at han skulle tre tilbake, og spekulasjonene har selvfølgelig gått høyt. Kremjobb. Nå ser det ut til at Michael Mauer går dit. Tysker, carismatisk som få, bakgrunn fra Mercedes men gjort en glimrende jobb på meget kort tid hos Saab. Fått Pixbo-studioet opp å stå, fikk ordnet så han også ble sjef for en ny gruppe, GM Europa Advanced Design der Opel-designerne står i kø for å jobbe. I Gøteborg altså! Og han har klart å utvide ansvarsområdet til også å omfatte amerikansk design. Saturn Curve kom derfra akkurat som Opel Trixx. At ikke alt er harmoni i GMs designverden foreløpig er ganske klart. Ed Welburn ble ny design-topp i fjor høst, etter det har i første rekke Martin Smith, Opels geniale sjefdesigner kuttet og gått til Ford. Nå får de nok en høy-profil defektor. Akkurat dette er det GM Europa trenger minst nå som de var i ferd med å etablere seg som designdrevet avant gardist. Det skal bli spennende å se om den nye designsjefen for GM Europa, Brian Nesbitt, som vel egentlig ikke er kjent for annet enn Chryslers PT Cruiser når det gjelder bildesign, klarer å fylle disse hullene. Det blir fortalt at Anthony Lo, Mauers høyre hånd og sjef for Pixbo, skal overta ledelsen av avdelingen foreløpig. Det kan godt være det går bra, men en mer dedikert Mauer-person skal man lete lenge etter..
|