Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilproduksjonen vil fyke til værs Ved en stor konferanse i USA nylig var også bilproduksjonens fremtid et tema. Professor Garel Rhys fra universitetet i Cardiff er helt klar: det vil bli produsert flere biler i de kommende 20 år enn det har vært produsert i de foregående 110, sier han. |
||||||||||||||||
Rhys er sjef for Cardiff universitetets Center for Automotive Industry Research og er en av de som oftest blir brukt når bransjens fremtid står på tapetet. Denne gangen tok han et bredt strøk: globalt og ganske langt fremover, for en gruppe som heter SAA, Society of Automotive Analysts, som var samlet i forbindelse med den årlige SAE (Society of Automotive Engineers) konferansen. Bare for å ha nevnt at det var et kompetent miljø hans prognoser ble presentert i.
Han sier at det planlegges 180 nye samlefabrikker og at det skal investeres 80 trillioner dollars i disse og i å gjøre eksisterende fabrikker mer effektive. I første runde vil vi se at det er alle de landene som ”våkner” nå som vil ta av den økte produksjonen, Kina, India og særlig Øst-Europa, og alle steder vil det være utviklingen av personlig inntekt og utbyggingen av infrastrukturen som avgjør tempoet. Den samme oppskriften vil komme til å gjøre seg gjeldende i Sentral-Asia, men der vil det ta mye lenger tid, sier han. Rhys mener imidlertid at på tross av økning i etterspørsel, vil overkapasitet fortsatt være et problem. Blant annet fordi alt for mange av de store produsentene er for sene når det gjelder å flytte produksjonen, eller å legge om produksjonsformen til mindre og mer fleksible enheter. Han er slett ikke overbevist om at det er de tradisjonelle produsentene som kommer til å dominere i fremtidens bilproduksjon. Mager produksjon er nøkkelordet, sier han og nevner Russland som et eksempel på et land som er i ferd med å få denne biten på plass. ”Produksjonsmåten avgjør produsentens karriere,” sier han. ”I fremtiden vil ikke ineffektivitet finne noen steder hvor den kan gjemme seg bort”.
Han sier imidlertid også at merkevarebygging blir stadig viktigere. ”Vårt kjærlighetsforhold til bilen er i virkeligheten kjærlighet til individuell bevegelsesfrihet. Folks behov for å bevege seg mer og mer med individualitet og stil ser vi øker hos oss, og det vil selvfølgelig også være tilfelle på alle de markedene som nå våkner opp”.
|