Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny reg-fremgang i Europa Så er apriltallene kommet fra ACEA, og de viser at nybil-registreringene i Europa har økt med ca. 4 prosent i forhold til april i fjor. 5 prosent hvis vi tar med de 10 nye EU-medlemmene og 3,7 prosent hvis vi snakker om fremgangen i første tertial for EU 15 pluss EFTA. |
||||||||||||||||
Ser vi først på land legger vi merke til at den store Bjørnen har våknet slik at Europas dominerende marked, Tyskland, har økt med 3,4 prosent i april. Nå er det samlede tallet snart positivt også.
Italia og Spania har også solid fremgang, mens markeder som Storbritannia og Frankrike må registrere nedgang. Bortsett fra disse to, pluss Portugal, Sveits og Tsjekkia har alle andre markeder et plusstegn foran antallet. Det ble solgt til sammen 1.363.844 biler i Europa i april, Tyskland tok i mot 297.126 av dem og Renault var igjen det mest solgte merket med 137.340 enheter i volumet. Det var forresten en nedgang på 444 biler i forhold til i fjor. Alle de andre merkene med sekssifret salgstall i april, VW, Renault, Opel/Vauxhall, og Ford viser fremgang, bortsett fra den andre franskmannen, Peugeot som sank med 3,9 prosent. Men i tillegg til de franske er det bare Mercedes-Benz som må skrive tilbakegang i Europa nå i mai. Bortsett fra den koreanske og den japanske kontingenten, som telles sammen som en gruppe, er det faktisk Fiat som øker mest nå. Med 11,4 prosent og dermed er årstotalen også positiv – 4,7 prosent opp.
Gledelig at Mitsubishi øker mest blant de importerte for tiden. Lancia ligger også opp mot øvre del av 20-tallet akkurat som Volvo. Volvo har solgt 84.554 i Europa så langt i år. Da må det være litt flaut for nabo SAAB som har klart å selge ca. 26.772 biler så langt i år. Ikke er det noen fremgang en gang, snarere 0,5% baklengs akkumulert.
Den komplette statistikken fra ACEA finner du i linkeboksen oppe til høyre.
|