Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi stiger på nye forventninger
På tross av dundrende tap og en del meget kjappe grep steg Mitsubishi-aksjene med nesten 5 prosent før dagens pressekonferanse, der virkeligheten ble brettet ut. Det virker som alle tap som er mulige å ta er tatt nå, og at man virkelig regner med å kutte så meget at inneværende forretningsår skal gå i balanse. |
||||||||||||||||
Den stygge virkeligheten er at Mitsubishi Motors endte med et driftsunderskudd på nesten 100 milliarder yen (745 millioner euro) på et salg som hadde sunket litt, fra 17,3 til 17 milliarder euro. Et av de få positive signalene var at på hjemmemarkedet hadde Mitsubishi igjen begynt å øke salget, for første gang på 5 år.
Men mens pressemeldingen fra Mitsubishi inneholdt mindre enn en side om resultatene var det skrevet tre sider om fremtiden. I en nøktern tone som tyder på at her har man jobbet hardt i ukene etter at Daimlerchrysler overraskende sa nei til å delta i videre økonomisk opp-pumping av sin japanske partner. For eksempel forteller produksjonsplanene om nedgang i Japan inntil en ”strategis bil” for Asia er lansert igjen, salget vil synke i USA, men takket være ny Colt skal salget øke i Europa. Og i Kina skal man ha 500 forhandlere innen 2008. For eksempel. 450 milliarder yen i frisk kapital skal inn i selskapet, 270 av dem fra andre Mitsubishi-selskaper, 10 milliarder fra deres kinesiske partner og 170 fra markedet. 130 av disse skal gå til å kutte gammel gjeld. Man skal selvfølgelig kutte i arbeidstyrken, men det eneste som er presisert fra Mitsubishis side er at man skal redusere antall ”executives” fra 51 til 37 og at antall avdelinger, ”departementer” som japanerne kaller dem, skal ned fra 230 til 150 i inneværende forretningsår. Japanske aviser legger til at man kanskje kan regne med at 10.000 arbeidsplasser forsvinner over hele verden. I dag er det ansatt 44.000 i konsernet. Hva dagens melding ikke svarer på er for eksempel hva som skjer med produktutviklingen nå som Daimlerchrysler trekker seg ut – bortsett fra at vi forsikres om at noen av de pågående prosjektene fortsetter. Vi vet ikke om noen av de europeiske nøkkelpersonene innen produktutvikling fortsetter. Og vi får ikke høre noe om hvordan Mitsubishis største problem: Troverdighet mot kunder, marked og eget distribusjonsapparat, skal løses.
Men reaksjonen fra aksjemarkedet gir kanskje svar på det. Legg opp til positive hendelser og konkrete planer, så vil akkurat dette punktet helbrede seg selv.
|