Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DC-designer til BMW Da jeg var hos BMW i forrige uke (1-Serie) og gratulerte noen av designerne med en glimrende ny kollega, ante de ikke en gang hvem Verena Kloos var. Nå vet de det garantert. |
||||||||||||||||
Verena Kloos (bildet) er et av de få menneskene jeg kjenner som virkelig kommer fra Wolfsburg. Altså, som er født der. Hun reiste ikke så langt for å studere heller, hun har en Bachelor of Design fra Universitet i Braunschweig. Ikke underlig heller at hun startet sin design-karriere i Volkswagen, der det ikke varte lenge før hun gjorde seg såpass bemerket at hun ble flyttet til Simi Valley, California-studioet, som Design Director.
Der var hun fra 1991 til 1994, da huket Mercedes-Benz tak i henne. Hun jobbet blant annet på den opprinnelige Smart’en, men i mars 2000 fikk hun sitt eget interiør-studio, nydelig beliggende ved Como-sjøen og med kort vei til motehovedstaden Milano. Der gjorde hun mye bra arbeid for konseptbiler, for eksempel Vision GTS (Detroit 2002) eller det lille SLA-prosjektet. Nå skal hun imidlertid tilbake til California, men for BMW denne gangen, rapporterende direkte til Chris Bangle. Hennes høyprofiljobb blir å lede DesignWorks USA, BMWs halvt fristilte designkontor nær Los Angeles, som også har en rekke andre kunder enn BMW, men som gjør masse bilarbeide for moderen i München. Der skal hun overta for Adrian van Hooydonk, som nå har hatt dobbelt jobb et par måneder. Både som president for DesignWorks og som toppansvarlig for BMW-bilene – den jobben Chris Bangle hadde før han flyttet enda lenger oppover i systemet.
Van Hooydonk er minst like forbindet med den nye retningen BMWs bildesign har tatt, som det Chris Bangle er. Det skulle ikke forundre meg om Verena Kloos klarer å bli like profilert på kort tid.
|