Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Franskmenn på fremgang Etter første halvår viser det seg at den franske bilindustrien ikke bare gir inntrykk av å gå ganske bra, den gjør det faktisk også. I hvert fall hvis vi skal dømme etter salgstallene. |
||||||||||||||||
PSA kan fortelle om en halvårsøkning på 3,2 prosent. Det pussige er at gruppens to merker, som de fleste av oss vel ser på som et typisks kontinental-Europeisk fenomen, har økt mest i Latin-Amerika og i gamle Øst-Europa.
3,2 prosent opp betyr 1,74 millioner biler. Annet kvartal dro til med hele 917.000 salg – og det er en absolutt rekord i konsernets historie. Disse tallene tyder også på at PSA kommer til å levere et 2004 som ligger over fjoråret. I Latin-Amerika ble det solgt 65.000 biler i første halvår, det er en økning på nesten 25 prosent, mens økningen i sentral-Europa lå på 21 prosent og volumet endte på 123.000 enheter. I Kina sank derimot salget fra 52.000 til 47.000 i denne perioden – ting tyder på at PSA ikke har ønsket å være med på den priskrigen som for tiden utkjempes der borte. På sitt klassiske, Vest-Europeiske marked har PSA ca. 15% markedsandel nå, forteller de.
Renault kan fortelle en tilsvarende historie. En ting er at Megane allerede er oppe i over millionen, slik vi har fortalt om tidligere, men i første halvår har de solgt til sammen 1,3 millioner biler. Det er en økning på 6,5 prosent. Renault sier at de regner med en tilsvarende økning i annet halvår (i et marked de tror skal øke med mellom 1 og 2 prosent). Men produsenten sier også at de jobber mer med å forbedre marginene enn å øke volumet ytterligere, slik at vi nok kan regne med at salgsveksten vil stanse på de – tross alt imponerende – 6,5 prosentene.
|