img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Megane CC: Smart to-i-ett-bil
NETTKJØRT: Det er alltid en opplevelse å kjøre åpen bil i solen med en mild sommerbris mot hodet, du får så mye mer luft, lys, lyder og lukter fra omgivelsene. Vi var også heldig med været da vi var ute og kjørte en av de få milde julikveldene mens solen skinte over Østlandet.

Temperaturen lå mellom 18-20 grader, og med vindavviseren montert var det riktig så behagelig å cruise på landeveien i normal hastighet med den nye Renault Megane Coupé Cabriolet.

Megane CC har en takkonstruksjon i glass som gir en slags Cab-følelse selv når du kjører lukket. Å tilbringe tid i baksetet på en vanlig cabriolet i lukket tilstand er ikke spesielt trivelig, for det er vanligvis en trang og mørk fornøyelse.

Velutstyrt
Vi hadde til disposisjon toppmodellen med 2 liters motor på 136hk, automatgear, skinn og navigasjon med fargeskjerm, noe som bringer prislappen opp i hele 420.000 kroner.Bakseteplassen i Megane CC er grei nok for barn opp til 12 år. Det går til nød også med 4 voksne som er gode venner forutsatt en fleksibel innstilling hos de to foran og at ingen er spesielt langbente.

Vi er ganske sikre på at kombinasjonen med 2-liters motor og automatgear ikke blir noen bestselger, til det er prisen for høy. Den heller over mot premium-segmentet hvor den møter konkurrenter som Audi A4, Saab 9-3 og Mercedes CLK.

La det ikke herske noen tvil, Megane er en kompaktklasse bil. Finishen er bra, det er fritt for knirkelyder bortsett i fra taket når det er oppe og du kjører på ujevn vei. Vi savner imidlertid litt fransk svung over det, interiøret er litt kjedelig selv om det er en del fikse detaljer.

Ubesluttsom kasse
Kombinasjonen motor/gearkasse er rett og slett ikke vellykket. Det virker som man har tatt en gammeldags 4-trinns kasse og tilført ny egenrådig adaptiv programvare og paret det med 136 lite arbeidsvillige hester. Gearkassen hang lenge på gearet, gearte ned så fort vi berørte bremsepedalen, men var treg ved kick-down og rett og slett vanskelig å kontrollere med høyre fot. Det finnes riktignok en manuell funksjon ved å vippe spaken a la tiptronic, men til normal kjøring bør det være mulig å ha kontroll ved bruk av en følsom høyrefot. Dette er milevis unna de moderne 5- og 6-trinns automatkassene man forventer å finne i en moderne bil til over 400.000,- som i tillegg lanseres som ny i 2004 .

Vi tror kombinasjonen med 1,6 liter motor på 115hk og manuell gearkasse og en pris under 300.000 ( selv med skinn) er mye mer interessant. Den finner du i en sammenligningstest mot Peugeot 307CC i Bil nummer 7/8. Denne kombinasjonen er på papiret nesten like rask som 2-literen med automat. Vi tror også kombinasjonen med 1,9cdi motoren på 120hk kan være et godt valg, men denne løsningen er ikke tilgjengelig i Norge. Det er mange som hevder at diesellyd ikke hører hjemme i en cab, men i forhold til det lydbildet 2-litersmotoren i Megane CC presterte er nesten alt en forbedring.

Helårsbil
Til deg som lurer på om de nye bilene med stål/glass tak har like gode kjøreegenskaper som vanlige biler, må vi klart si at det har de ganske enkelt ikke. Pga. manglende støtte i takkonstruksjonen vil man under spesielle forhold få vibrasjoner i karosseriet. Det var stort sett ikke noe problem med Megane CC, men ved ett tilfelle i slak sving med sidevind ( i moderat hastighet) opplevde vi kraftige vibrasjoner i hele bilen, faktisk så kraftig at vi stoppet for å sjekke om det var noe galt med hjulene.

Renault har lenge ligget helt i front når det gjelder passiv sikkerhet, og Megane CC er blant de desidert beste Cab’er på markedet med 5 stjerner i den siste kollisjonstester. Dessuten er bagasjerommet digert (490 liter) når du kjører lukket, men reduseres med 300 liter når taket kjøres ned.

J

L

Utstyr og pris (med 1,6-liter)

Automatkasse

Fantastisk glasstak

Motorstøy

Sikkerhetsnivå

Vibrasjoner


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer