Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford gir til Bath
Det låter kanskje ikke meget når vi får vite at Ford sender en sjekk på 350.000 pund til Bath for at de skal jobbe med dieselmotorer. En ny motor eller en ny bil er det jo gjerne investert noen milliarder i. Men dette er penger øremerket til nyttig formål. |
||||||||||||||||
Når bilfabrikker sponser forskningsprosjekter ved læreanstalter kan de oppnå mye positivt. Bidra til undervisningen er et åpenbart argument. Friske unge hjerner kommer ofte frem til spennende løsninger som skjerper de som jobber i industrien. Fabrikken kan komme i raskere kontakt med fremtidige ansatte, og det kan simpelthen hende at de får løst en oppgave bedre, raskere og billigere enn om de slipper den ned i egen organisasjon.
”Dette skal ikke gå til den type forskning som ender på hylla og samler støv”, sier professor Gary Hawley som er sjef for Bath Universitets avdeling for Powertrain and Vehicle Research. ”Våre resultater vil du finne i produksjonsbilene om fem – ti år og de vil medføre lavere drivstoff-forbruk og mindre avfallsstoffer”. Konkret skal studentene forske på temperaturkontroll og kjøling av og i en moderne dieselmotor, og resultatet vil bli overført direkte til Fords (og dermed altså CitroënPeugeots) dieselmotorer. I tillegg til Fords bidrag har Universitetet også mottatt 1,6 millioner pund av offentlige midler til de samme oppgavene.
Parallelt jobber universitet med nye elektriske systemer for bilmotorer, og forskning rundt de delene i en motor som drives av strøm. Et resultat, antydes det derfra, vil bli at fremtidens biler også vil få en egen krets med 36 Volt (ikke 48, som så mange har jobbet med til nå). Denne strømkilden skal gjøre blant annet stop/start mekanismer mer pålitelige, sier professor Hawley.
|