Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvos nisjebiler taper Gøteborgs-Posten kan fortelle at også i fjor tapte Volvo Cars i Uddevalla penger. Men nå som det går mot slutten for den operasjonen, var i hvert fall tapet mindre enn tidligere år. |
||||||||||||||||
Dette er fjerde år på rad at Volvos virkelige nisje-operasjon taper penger. Men mens tapet lå på nesten 40 millioner svenske kroner i 2002, hadde man strammet til og nøyde seg med 6,5 millioner baklengs i fjor. Men sammenliknet med det virkelige toppåret 2000, da man blødde nesten en halv milliard er jo dette småpenger.
Men allikevel en dyr lærdom for Volvo, som dels kom forholdsvis dårlig ut av samarbeidet med ex-Formel-1 og sportsbil-legenden Tom Walkinshaw som de lenge samarbeidet med om C70-prosjektet. Og dels har det vel vist seg at produktet ikke var spesielt bra og heller ikke spesielt godt markedsført. Det har vært en jevn utvikling på fabrikken, færre biler og færre ansatte – siste telling viste snaue 700 ansatte, 500 færre enn da de virkelig tapte penger. Siden 2002 har de forøvrig bare bygget den åpne utgaven. Den er lite interessant, men coupéen var totalt uinteressant. I fjor ble det solgt for 1,862 milliarder SEK, nesten nøyaktig som året før, mens det ble produsert 7.640 biler – som var omtrent nøyaktig samme antall som året før det også. Halvparten av dem solgt i Europa.
I følge avisen står det i årsrapporten at produksjonen i 2004 er på samme nivå som i fjor, hvilket høres merkelig ut, ikke minst fordi Europasalget er helt i bånn – ca. halvparten av fjorårstallet, og siden hele operasjonen fases ut nå til fordel for den nye bilen som skal utvikles og bygges i et Pininfarina joint prosjekt.
|