Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt topp-kvartal for BMW Takket være nye modeller og fetere biler økte BMW både omsetning, volum og resultat i annet kvartal i år, og kjører store sirkler rundt erkerivalene. |
||||||||||||||||
Netto-resultatet endte på 671 millioner Euro for BMW i annet kvartal i år. Det er 18 prosent over tilsvarende periode i fjor. Omsetningen økte med 16 prosent, fra 10,27 milliarder til 11,91 mens volumet ”bare” økte med 13 prosent. Og her ligger mye av oppskriften, selge biler med stadig mer ”verdifullt” innhold. Solid profitt på ekstrautstyr i dag.
Helmut Panke, styreformannen, bemerket beskjedent at BMW hadde gjort det bedre enn markedet generelt omtrent alle steder de er representert og at de regner med at denne utviklingen vil fortsette og at 2004 vil bli nok et rekord-år. Også nedgangen i USA i juli avfeide han som et engangsfenomen, dårlig leveringskapasitet etter en tilbakekalling av V8- og V12-motorene. ”Vi skal være tilbake i august,” sa han. Det må være surt for Stuttgart å se på dette. I forrige uke fortalte Mercedes at de måtte senke resultatmålet for 2004, samtidig som BMW altså øker sitt. Og ser man på rene tall, har BMW en driftsmargin på 8,4% mens Mercedes må nøye seg med 5,4%. Også i forhold til arbeidskraften er det forskjell. Mercedes klemte nylig 600 millioner årlig innsparing ut av sin arbeidstakersitron, mens BMW utbetalte en rekordbonus. Fornøyde arbeidere øker sannsynligvis sjansen for godt arbeid som øker antall fornøyde eiere. Mercedes har måttet utsette introduksjonen av mange nye modeller, og øke testinnsatsen, for å få hånd om økende kvalitetsproblemer, forteller Jürgen Hubbert, Mercedes-sjefen. At BMW-kursen ramla nesten 4 prosent etter kvartalstallene forteller litt om børsens langtrekkende logikk. ”Nå har man fått maks ut av nye modeller og dynamisk vekst, etter dette kommer en konsoliderings- og investeringsfase igjen”, later tankegangen til å være.
Vi andre kan bare applaudere.
|