Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota øker – fortjeneste og Prius To vekstområder samtidig fra Toyota: kvartalsresultater og Prius-produksjon. Det første med nesten 30 prosent, det andre med 50. |
||||||||||||||||
For å ta hybriden først. Etterspørselen i USA har vært over all forventning etter at Opus II ble lansert. Det er en lang venteliste der nå, derfor vil Toyota øke produksjonen fra årets 10.000 i måneden til 180.000 neste år. Sannsynligvis vil dette skje ved hjelp av overtid, for fabrikken i Tsutsumi går allerede for fullt, og underleverandørene leverer komponenter så fort de kan. Derfor er det lite sannsynlig at den økte kapasiteten er på plass før til neste år.
Når det gjelder kroner (eller yen eller dollars) har Toyota klart å riste av seg problemene med et slapt hjemmemarked og fikk til et kvartalsresultat på netto 287 milliarder Yen – 29 prosent over første kvartal i fjor (Toyotas forretningsår starter 1. april). Det var sterk innsats på eksportmarkedene, først og fremst USA og Asia, som sørget for resultatet, men selv på det lave hjemmemarkedet klarte de å øke omsetningen med 6%, takket være nye modeller fra Daihatsu og innsats fra Hino. Toyota sier at totalsalget har økt med 10,2 prosent og at de regner med at i dette forretningsåret vil de produsere 7,2 millioner biler – 180.000 flere enn i år. Det vil i hvert fall gjøre dem til verdens nest største. Samtidig med denne produksjonsøkningen har fabrikken klart å hente inn 210 milliarder yen i kost-kutting og effektivitetsøkning, noe som har hjulpet driftsresultatet opp på nesten 450 milliarder yen – 33 prosent høyere enn i samme kvartal i fjor.
Analytikere har meget store problemer med å peke på svakheter i Toyotas prestasjoner og fremtid. Selv valutakursen er de konservative på. På tross av yenens vekst de siste 12 månedene, er den fremdeles svakere enn Toyotas konservative prognoser.
|