Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Chryslers snuoperasjon Vi kan sikkert si at et kvartal gjør ingen sommer... eller hva det heter i ordspråket. Men Chryslers tall for annet kvartal burde få fuglene til å synge og solen til å skinne. Der tok de innersvingen på sine to andre USA-kollegaer. |
||||||||||||||||
Denne gangen var det Chryslers bidrag som sørget for at Daimlerchrysler kunne fortelle om fem-gangeren når de skulle regne ut nettoen etter annet kvartal, sammenliknet med i fjor. Og Chryslers tall, isolert fra konsernet, viser en dramatisk bedring. 1,1 milliarder dollars tapte de i Q2 i fjor, 628 millioner tjente de i år.
Forklaringen er, som så mange ganger ellers, nye modeller som dels selger bedre, og dels koster mindre i produksjon samtidig som de kan selges med høyere marginer. Den nye 300-bilen er hovedoppskriften for Auburn Hills. Den har gjort at Chrysler faktisk har klart å øke sin markedsandel forsiktig, til 13,5%, men enhver økning er fabelaktig, sammenliknet med GM og Ford, som begge må registrere nedgang. Spørsmålet er selvfølgelig om dette bare er en boble, men etter et tap på 637 millioner dollars i fjor regner Dieter Zetsche, Chryslersjefen, med ”et betydelig overskudd” i år. 300-modellen, som Snoop Dogg likte så godt at han ringte Zetsche direkte for å bestille en (etter det var Zetsche på en av rapperens konserter, trønderbart meets hip hop), solgte 35.000 enheter i modellens første tre måneder. Fem ganger så meget som forgjengeren, med meget bedre marginer. At den allerede er begynt å bli kalt ”baby Bentley” gjør jo ikke noe. Salget bidro til å øke Chryslers volum med 2,1 prosent i første halvår.
Chrysler er nå midt inne i ny-modell blitz, der 25 nye modeller skal inn på markedet innen utgangen av 2006. Det ser virkelig ut som om planleggerne er begynt å treffe markedet med presisjon nå.
|