Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Leverandører bygger Jeep Det blir i hvert fall i familien. Smart revolusjonerte sammensettings-arbeidet da de lot underleverandører bygge stasjoner langs samlebåndet og gjorde dem ansvarlige for hele prosessen på sin del av fabrikken. Nå gjør Jeep det samme. |
||||||||||||||||
Så et eller annet sted inne hos den store Daimlerchrysler familien ligger antakelig oppskriften på hvordan man outsourcer hele produksjonsarbeidet. Et eller annet sted finnes det kanskje en oppskrift på hvordan dette gjøres lønnsomt også – men Smart har i hvert fall ikke klart å tjene penger enda.
Det nye systemet skal i virksomhet på en Jeep-fabrikk i Toledo som skal være operativ når den nye Wrangler er på nett i 2006. Som vanlig når det gjelder små revolusjoner i amerikansk bilindustri, har man måttet ta med seg fagforeningen på lasset. I dette tilfellet har Chrysler gjort en bytteavtale med UAW (United Auto Workers). Til gjengjeld for en to-lags lønnsavtale ved fabrikken, skal UAW få lov til å rekruttere arbeidere fra de tre underleverandørene som skal være med på å bygge bilen. Et solid agn for en forening der medlemsmassen lekker ut. Wrangler-fabrikken er den eldste bilfabrikken i drift i USA. Den skal nå erstattes av et nytt anlegg der det skal investeres til sammen 2,1 milliarder dollars. Med seg på laget får Chrysler Kuka-gruppen som skal ha ansvaret for å sveise og sette sammen karosseridelene til en hel bil, Stuttgart-baserte Durr skal stå for det moderne lakkanlegget som skal behandle karosseriene fra Kuka, mens Syd-Koreanske Hyundai Mobis skal ha ansvaret for å sette sammen rullende chassis-moduler. Slutt-sammensettingen er det Chrysler som skal stå for, men systemet betyr blant annet at Chrysler ikke lenger har full kontroll over kvaliteten. Dette ser de imidlertid på som en minimal ulempe – våre samarbeidspartnere er minst like interessert i et høyt kvalitetsnivå som vi er, sier de derfra.
For Chrysler er dette et ledd i å kutte gapet til for eksempel Japan. Japanerne bruker fremdeles 700 dollars mindre på hver bil de bygger, enn amerikanerne gjør. Ved å spare investeringer, spre risiko og gjøre underleverandørene skarpere i sine kalkyler håper Chrysler at de kan kutte ned på deler av denne japaner-fordelen.
|