Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kia i Slovakia-bakrus På skrivebordet har jeg et ganske pompøst minne fra at spaden ble stukket i jorden i Zilina, Tsjekkia i april. En lakkert treplate med en forgylt spade, og ikke akkurat liten. Minnet om starten på det som skal bli den første koreanske bilfabrikken i Europa. |
||||||||||||||||
Da jeg kom til Bratislava midt på natten for å bli fraktet videre derfra med buss til midt utpå landsbygda, møtte jeg landets engelskspråklige avis som fortalte at her gikk det ganske fort i svingene. Blant annet var området Kia skulle bygge på eid av et par tusen småbrukere, ingen av dem virket spesielt interessert i å selge jorden sin, leste vi.
Slike innvendinger var det, fikk vi klare meldinger om, ikke engang vits i å nevne på åpningsseremonien dagen etter, med ministere og presidenter og hornmusikk og de mest langbeinte 18-åringer jeg har sett på denne siden av BI. Nå forteller Financial Times at Kia har trøbbel med Slovakia. At koreanerne har sendt et brev til den Slovakiske regjeringen og sagt at de er lite fornøyd med fremdriften, de tilføyde at de er fremdeles klare til å flytte sine € 700 millioner et annet steds hen. Trøbbel for et fattig land selvfølgelig, her snakker vi om 2,800 arbeidsplasser som skal fremstille 200.000 biler hvert år etter 2006, pluss masse ekstra arbeidsplasser og investeringer fra tilbehørsindustrien. Kanskje 3.000 arbeidsplasser til, og ytterligere €300 mill. Men nå krever åpenbart opposisjonen at regjeringen offentliggjør tilbudet de ga Kia, som gjorde at koreanerne bestemte seg for Slovakia og ikke Polen. Og – overraskelse – deler av avtalen dukket opp på finansdepartementets webside der det blant annet går frem at Kia ikke behøver å betale tilbake noe av de 5,7 milliarder Euro de får i statsstøtte, dersom koreanerne ikke oppfyller alle betingelser, mens Slovakia må blø dersom Staten ikke møter alle sine forpliktelser. I følge avisen måtte statsministeren selv trå til og ringe regjeringsmedlemmer for at de skulle bli enige om i hvert fall å fjerne den aktuelle siden fra nettet. Financial Times bekrefter også at til nå er det bare 70% av den aktuelle jorden som er kjøpt opp, og at det nå ser ut som om området ikke kan ligge klart innen utgangen av august, slik avtalen var.
Stanislav Vinc, mannen som styrer prosjektet på vegne av regjeringen, bekrefter ovenfor FT at Kia er muggen: ”De mislikte uenigheten mellom regjeringens medlemmer og snakket til og med om å droppe det hele”, sier han til avisen.
|