Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DC: Hyundai-salg haster ikke
Etter sine mange asiatiske skilsmisser er Daimlerchrysler blant annet blitt sittende med 10,5 prosent av aksjekapitalen i Hyundai. ”Men det er ingen hast med å selge denne posten”, sier DC. |
||||||||||||||||
Av en eller annen grunn begynte det å gå rykter i Seoul om at tyskerne skulle selge sin Hyundai-post i løpet av denne uken. Men på spørsmål svarte Stuttgart at ”vi har det langt fra travelt med å selge, og vi holder et godt øye med markedet”.
Nå behøver man ikke et veldig godt øye for å se at dette er en post hvor Daimlerchrysler faktisk kan gjøre en solid gevinst. De kjøpte aksjene i 2000 og 2001 for til sammen 572 millioner dollars. I dag er børsverdien godt over 1 milliard! Tyskerne har tidligere i år sagt at salget vil skje i løpet av to år, uten å antyde nærmere detaljer. Men at de skal selges ble åpenbart allerede i mai, da de to forsøks-partnerne ble enige om å bygge ned en fire år gammel allianse som først og fremst skulle konsentrere seg om lastebiler, men der også personbiler var inne i bildet.
Uansett når aksjene selges - dette var et mer vellykket finansielt grep enn det de gjorde hos Mitsubishi. De 37 prosent de hadde av aksjekapitalen er nå krympet, på grunn av nye emisjoner, til under 25%. Hva verre er, aksjekursen ligger vel snart på halvparten av hva den gjorde da DC gikk inn.
|