Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Loeb leder, nedtur for brødrene Solberg Førerne i Rally Tyskland utsettes for det reneste høstværet. Det skifter stadig mellom regn og opphold og i løpet av dagen har det falt store nedbørsmengder, noe som gjør veiene såpeglatte. Petter Solberg ble dessverre et offer for de vanskelige forholdene. Henning kjører ikke denne VM-runden, men har likevel gått på et nederlag i dag. |
||||||||||||||||
SISTE: Ubekreftede meldinger fra svært pålitelige kilder går nemlig i kveld ut på at svenske Daniel Carlsson har fått et betalt sete i Peugeots fabrikkteam i 2005. Svensken har gjort en flott innsats i årets sesong og overskygget teamkollega Henning Solberg i Bozian Peugeot. Han er påmeldt til Rally Storbritannia i en Peugeot 307WRC. Da får det heller være at han måtte bryte Rally Tyskland etter en avkjøring i ettermiddag.
Dermed synes Henning Solbergs drøm om et fabrikksete svært vanskelig, og kun tiden vil vise hva den regjerende verdensmesterens storebror gjør neste sesong. Hos Peugeot virker det vanskelig, og det vrimler nærmest av førere på Hennings nivå. Petter måtte bryte etter en avkjøring på SS12 som medførte store skader på hans Subaru. Dermed er nordmannens muligheter for å sikre seg en ny VM-tittel nærmest mikroskopiske. Solberg endte fredagen på fjerdeplass, drøye minuttet bak ledende Sebastien Loeb som hadde nærmest følge av sin Citroën-kollega, Carlos Sainz. På plassen foran Petter lå Ford-fører Francois Duval, og den unge belgieren var første mål for nordmannen på lørdagens ni etapper. ”Det var ingen spesielle problemer i dag, og med unntak av dekkvalgene gikk alt etter planen,” sa Petter etter fredagens etapper. ”Vi hadde ikke de beste dekkene på morgenen, og alle ble utsatt for vanskelige forhold. Vi håpte på mer regn fredag ettermiddag, men hadde vi valgt noe hardere dekk hadde vi antagelig sloss om noen topptider. Før lørdagen skal vi fintune noen innstillinger og gjøre vårt beste.” Det holdt dessverre ikke under de vanskelige forholdene lørdag.
SS9 – 17,11km Raskest var Peugeot-fører Freddy Loix foran Subarus privatfører Stephane Sarrazin. Drøye ti sekunder bak disse fulgte Armin Schwartz i Skoda og Cedric Robert som er innleid av Peugeot som andrefører i anledning helgen. Mikko Hirvonen (Subaru) ble nummer fem og Toni Gardemeister (Skoda) seks. Først på 7. og 8. plass - over halvminuttet bak teten - finner vi Citroën-duoen med Sainz og Loeb, mens Petter Solberg er helt nede på 12. plass, 45 sekunder bak teten. Markko Märtin (Ford) stoppet på etappen og ga fra seg over to minutter mens både Gilles Panizzi (Mitsubishi) og Roman Kresta (Skoda) hadde avkjøringer og måtte bryte. Etappen ble stoppet etter at de 15 fremste hadde kjørt. Alle førerne i tetsjiktet ble deretter idømt samme tid som etappevinner Loix.
SS10 – 20,00km
SS11 – 8,30km
SS12 – 40,28km Markko Märtin var raskest på etappen, nærmest fulgt av teamkollega Francois Duval og Peugeots Cedric Robert. Freddy Loix, Daniel Carlsson og Toni Gardemeister la beslag på de neste plassene.
Sammenlagt etter SS12
SS13 – 17,11km
SS14 – 20,00km
SS15 – 8,30km Selv om Petter Solberg har brutt er det fortsatt en nordmann med i rallyet. Markus Foss fra Bærum kjører i en nærmest utrimmet Peugeot 206 for å høste erfaring, og han ligger på en foreløpig 46. plass etter SS12. Det skal totalt avvikles 9 fartsprøver lørdag.
SS16 – 40,29km
SS17 – 6,23km
Sammenlagt etter SS17
Det gjenstår 7 etapper søndag.
|