Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan og Toyota standardiserer Det er ganske oppsiktsvekkende når to giganter som Toyota og Nissan jobber sammen med standardiseringsspørsmål. Det skjer akkurat nå, med software for elektroniske systemer. |
||||||||||||||||
Målet er å spare penger og å skape en internasjonal standard for et område der spesifikasjonene spriker verre enn på gamle dagers video-utstyr. Og når Toyota og Nissan går sammen om å standardisere software, er de inne på et område som er i enorm ekspansjon, men også et område som ikke berører områder der de to produsentene konkurrerer.
Det vi snakker om er de dingsene som styrer for eksempel cruise kontrollen, eller setehukommelsen, eller bevegelsen av soltaket. Det er i utformingen av kontrollorganene på rattet bilfabrikkene konkurrerer. Hva det er som får kontrollorganene til å virke gir kundene fullstendig blaffen i, men det er det som koster penger. Derfor jobber de to selskapene nå sammen i en non-profit organisasjon som er døpt JASPER. Det står for Japan Automotive Software Platform and Architecture. Andre bilfabrikker er også invitert til å delta og initiativtakerne håper med tiden at man gjennom JASPER kan utvikle en global standard for disse elementene. I Japan regner man med at bilfabrikkene årlig bruker nesten en milliard dollar på sotfware-utvikling. Og at dette tallet vil være ti ganger så høyt om ti år, hvis ikke noe gjøres for å dele utgiftene. Det er lenge siden elektronikken begynte å gjøre jobben til mekaniske komponenter, og den utviklingen akselererer.
Problemet er at tilsvarende samarbeidsgrupper finnes også i Europa, og at alle nå vel skal sitte på sine små tuer og skule over på de andre, inntil utviklingen virkelig tvinger alle til å jobbe sammen. JASPER håper at man kanskje kunne jobbe sammen nå alt, og ikke (som vanlig) vente til krisen er åpenbar.
|