Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU frigir delemarkedet Med sterk motstand både fra bilindustrien og fra enkelte tunge medlemsland har EU nå vedtatt å foreslå en liberalisering av produksjon og salg av deler som tidligere har vært beskyttet av design-rettigheter. Målet er å få ned prisene. |
||||||||||||||||
Designbeskyttelse er et følsomt tema. Det går på alt fra åndsverk til patenter, men EU har slått fast at bilfabrikkene alt for ofte gjemmer seg bak designbeskyttelse når de opprettholder et de facto monopol på synbare deler til egne merker. EU-kommisjonen har også merket seg at i de få landene der design ikke er rigid beskyttet av lovgivningen er denne type bildeler vesentlig billigere enn i land der beskyttelsen virkelig fungerer.
Forslaget som ble vedtatt i Brussel i går vil, hvis det blir vedtatt, gjøre at uavhengige produsenter og distributører kan konkurrere fritt med bilfabrikkene når det gjelder salg av deler som lykter, panser og skjermer. Vi snakker her om et Europamarked der det omsettes for ca. 10 milliarder Euro hvert år, 10-20% prisnedgang betyr med andre ord store penger, både for forbrukere og produsenter. Spesielt de siste har reagert på forslaget. Bilfabrikkene har vært svært aktive i Brussel de siste månedene, for å jobbe for sin egen sak. Og i dag kom ACEA, sammenslutningen av europeiske bilfabrikker, med et dokument der ”de beklager avgjørelsen om å spyle designsbeskyttelse for reservedeler”. ACEAs argument er at forslaget er banket gjennom uten skikkelig vurdering av mulige følger. De grusomste følgene er at arbeidsplasser forsvinner og at mengder av ettermarked-deleproduksjonen forsvinner til Taiwan og andre copy-cat land. Og at de delene som så vil komme derfra ikke bare koster europeiske arbeidsplasser, men også europeiske liv, fordi de vil være utrygge og av elendig kvalitet. Man regner nok med at det forslaget som er fremlagt nå vil bli noe utvannet, inntil 10 nasjoner vil vise aktiv motstand (Tyskland, Frankrike, Portugal og Slovakia – alle land med stor ettermarked-industri – har allerede markert seg kraftig mot planene). Og på tross av at også Europas fagforeninger har engasjert seg sterkt og sier at planen kan koste 50.000 arbeidsplasser og 2,5 milliarder i omsetning hvert år, ser man ikke bort fra at forslaget kan få flertall blant de 25 landene som skal stemme over det.
Les også: Laber bilsalg-sommer i EU.
|