Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bommen ned for Jag-fabrikk? Uken etter at fagforeningene og Ford sammen ble enige om at Land Rovers Solihull-fabrikk skulle få overleve er det sterke tegn som tyder på at den tradisjonsrike jaguarfabrikken i Browns Lane skal stenges. |
||||||||||||||||
Fredag skal Jaguar komme med sin restruktur-plan. Det er mange Jag-problemer som man må ta stilling til. En ting er at luksusmodellene ikke akkurat er taste-of-the-week nå. En helt annen ting er produktiviteten ved noen av fabrikkene.
Ford har allerede bestemt seg for å kutte Jag-produksjonen med 15.000 enheter for resten av året, men det er fremdeles usikkert hvordan det skal gjøres. Browns Lane regnes som den mest utsatte av produksjonsstedene, blant annet fordi den ikke har noe lakk-anlegg hvilket går ut over både kvalitet og profitt. Men samtidig er Browns Lane en del av Jaguars generelt urasjonelle fabrikker. Tre Jaguar-fabrikker produserer til sammen 130.000 biler. Til sammenlikning er det ikke en eneste av BMWs fabrikker som produserer færre enn 160.000 enheter. Det blir litt sentimentalt dette her. Browns Lane er Jaguars opprinnelige hjem, og det legges fremdeles vekt på at det er her bilens ”sjel” finnes, og at de 2.000 arbeiderne som jobber der, representerer den ”virkelige” Jaguar-ånden. XJ og XK kommer derfra, og det er kanskje riktig at de er mer åndelige enn for eksempel de Mondeo-basert utgavene.
Problemet er imidlertid ganske konkret. Vesentlig nedgang i USA, dit halvparten av Jaguars produksjon normalt sendes og selges. Og nye solide underskudd i Fords PAG-avdeling. 352 millioner dollar baklengs i annet kvartal – og den blodtappingen er det Jaguar som har fått mesteparten av skylden for.
|