img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Helt uavklart i Wales
Sebastien Loeb tok tidlig føringen i Wales Rally GB, men Petter Solberg slo tilbake. Gjennom lørdagens etapper har de to kjørt helt jevnt, etter to hele dager skiller det bare 7,3 sekunder i favør Loeb. Søndag blir en nervekamp mellom de to 1974-modellene.

Det er såpeglatte veier i Wales hvor det regner jevnt og trutt. Flere førere har blitt offer for vanskelige forhold, ikke minst rutinerte Marcus Grönholm som måtte bryte etter en avkjøring på SS10. Også Henning Solberg har vært av veien, men han henger heldigvis fortsatt med i rallyet.

”Vi hadde problemer med en støtdemper og overoppheting i motoren på fredagens første etapper, men utover ettermiddagen gikk det langt bedre,” sa Petter Solberg etter fredagens etapper. ”Jeg har mer å gå på, og planen er å passere Loeb i løpet av lørdagen.”

SS8 – 13,44km
Sebastien Loeb i Citroën vant etappen, en tidel foran Marcus Grönholm i Peugeot og 1,6 sekunder foran Petter Solberg i Subaru. Bak denne trioen fulgte Markko Märtin i Ford, Harri Rovanperä (Peugeot) og Francois Duval (Ford). Henning Solberg ble nummer 12 i sin Bozian Peugeot 206 WRC. Markus Foss var nummer 41 totalt og 12 i Super 1600-klassen.

SS9 – 13,32km
Francois Duval i Ford vant etappen nærmest fulgt av Sebastien Loeb og Petter Solberg. Deretter fulgte Carlos Sainz, Markko Märtin og Harri Rovanperä. Henning Solberg hadde en avkjøring som han tapte halvannet minutt på og endte på 36. plass. Dermed ramlet han fra 10. til 13. plass i sammendraget. Markus Foss ble nummer 40 på etappen, 12 i sin klasse.

For Marcus Grönholm ble etappen skjebnesvanger. Den rutinerte finnen kjørte av veien og pådro sin Peugeot så store skader at han måtte bryte. Dermed er ledertrioen redusert til en duo bestående av Sebastien Loeb og Petter Solberg.

SS10 – 18,57km
Sebastien Loeb tok sin andre etappeseier for dagen, nå foran Duval og Petter Solberg. Carlos Sainz kjørte inn til 4. plass og bak spanjolen fulgte Markko Märtin og Harri Rovanperä. Henning Solberg sliter etter avkjøringen på SS9 og tapte ytterligere tre og et halvt minutt til teten.

Sammenlagt etter SS10
Sebastien Loeb holder teten og er nå 17,2 sekunder foran Petter Solberg. Markko Märtin (+ 53,0) har klatret til 3. plass etter Grönholms avkjøring mens Carlos Sainz (+ 2:09,0) er på 4. plass foran Francois Duval (+ 3:38,5) og Mikko Hirvonen (+ 4:48,7). Beste Peugeot-fører er Harri Rovanperä (+ 5:16,4) mens privatfører Mark Higgins (+ 6:46,7) imponerer som beste privatfører på 7. plass.

Henning Solberg har ramlet til 15. plass og er 11 minutter og 52,9 sekunder bak teten. Markus Foss er foreløpig nummer 35 totalt og 10 i Super 1600 i sitt debutløp i klassen.

Kommer sterkere…
”Sebastien har kjørt bra, men jeg tror han har brukt opp de beste dekkene sine nå,” sa Petter Solberg på service etter SS10. ”Dekkene mine fungerte også greit, men vi har gjort unna en del kilometer på morgenen og en liten fordel blir fort til noen sekunder. Forhåpentligvis kan jeg gjøre det samme som i går når etappene kjøres om igjen. Jeg har planlagt fremover med dekkene og skal gjøre mitt beste for å ta igjen tapt tid.”

SS11 – 13,44km
Dekkene ser ut til å fungere bra, for Petter satte beste tid på etappen foran Francois Duval og Sebastien Loeb. Tredjeplassen gikk til Harri Rovanperä foran Carlos Sainz og Mikko Hirvonen.

Henning Solberg ble nummer 12 men var bare 17,7 sekunder bak Petter. Han er imidlertid ilagt en tidsstraff på 2 minutter og 10 sekunder for å komme for sent ut fra service og ramlet dermed til 16. plass i sammendraget.

SS12 – 13,32km
Petter ble nummer to på etappen og knep ytterligere inn på Loebs ledelse slik at han nå er 13,8 sekunder bak franskmannen. Raskest var Francois Duval mens Loeb tok tredjeplassen foran Rovanperä, Sainz og Hirvonen. Henning Solberg ble nummer 12.

Markko Märtin har tapt nesten et minutt på de to siste etappene grunnet motorproblemer. Jani Paasonen som gjorde en glimrende jobb for Skoda i Finland og som derfor fikk en ny anledning i Wales, måtte bryte med ødelagt clutch etter SS11. Dermed er Henning tilbake på 15. plass, bare 5,9 sekunder bak Alistair Ginley.

SS13 – 18,57km
Petter Solberg tok sin andre etappeseier for dagen og slo Loeb med 3,2 sekunder. Tredjeplass gikk til Francois Duval mens Daniel Carlsson, som kjørte av veien i går og derfor er ute av sammendraget, kjørte inn til en flott fjerdeplass. Bak svensken fulgte Carlos Sainz og Harri Rovanperä mens Henning Solberg ble nummer 17.

Markko Märtin tapte ytterligere et halvt minutt til teten grunnet sine tekniske problemer, og estlenderen er nok glad for at han nå kan kjøre til service og få fikset problemene.

Sammenlagt etter SS13
Marginen mellom ledende Sebastien Loeb og Petter Solberg er 10,6 sekunder, 2,2 sekunder mer enn den var i går kveld. Begge har hittil i dag vunnet to etapper hver, og det skal bli interessant å følge den spennende utviklingen videre. Avstanden til Markko Märtin på tredjeplass har økt betydelig grunnet estlenderens tekniske problemer og er nå på hele 2 minutter og 7,6 sekunder.

På fjerdeplass følger Carlos Sainz (+ 2:23,5) mens Francois Duval (+ 3:34,8) som også har vunnet to av dagens etapper er på femteplass. Petters teamkollega, Mikko Hirvonen (+ 5:16,5) er nummer seks foran Harri Rovanperä (+ 5:26,8) og beste privatfører, Mark Higgins (+ 7:31,1).

Henning Solberg (+ 15:25,7) er på 15. plass etter avkjøring og tidsstraff mens Markus Foss er oppe på en flott 32. plass totalt og 9. plass i klassen i sitt første løp i den krevende Super 1600 klassen.

Vanskeligere enn ventet
”Vi sliter mer enn jeg hadde forventet, men Sebastien kjører svært bra og dekkene deres gjør en god jobb på glatt føre,” sa Petter på service etter SS13. ”Nå må jeg ta noen sjanser, og det kommer til å bli en tøff fight. Jeg var av veien på SS12. Jeg bremset for sent og holdt på å havne i en grøft. Det kunne ha gått ille, for jeg var sjanseløs på det glatte føret, det er nesten som å kjøre på is. Jeg er ikke overrasket over Sebastien, han pusher hardt men det hadde jeg også gjort i hans situasjon.”

SS14 – 27,54km
Det var jevnt mellom Solberg og Loeb på alle mellomtider, men Petter vant til slutt den lange etappen med en margin på 3,8 sekunder til Loeb. Tredjeplass gikk til Markko Märtin som har fått orden på sin Ford Focus WRC igjen og bak estlenderen fulgte Carlos Sainz, Francois Duval og Mikko Hirvonen.

Henning Solberg passerte Alistair Ginley i sammendraget. I tillegg måtte Janne Tuohino bryte med tekniske problemer mens Toni Gardemeister tapte over en halv time på en avkjøring. Dermed klatret Henning til 12. plass i sammendraget som fortsatt ledes av Loeb foran Petter og Märtin.

SS15 – 2,45km
Francois Duval kan skryte av tre etappeseire i dag etter at han også vant superspesialen tett foran Sebastien Loeb og Petter Solberg. Markko Märtin, Carlos Sainz og Harri Rovanperä fulgte på de neste plassene.

Sammenlagt etter dag 2
Det er helt åpent hvem som vinner Wales Rally GB. Etter to hele dager skiller det fattige 7,3 sekunder mellom ledende Sebastien Loeb og Petter Solberg. Det er heller ikke store marginer mellom Markko Märtin og Carlos Sainz i kampen om 3. plassen.

Henning Solberg er på 13. plass mens Markus Foss er på 30. plass totalt og 9. plass i Super 1600-klassen. Det gjenstår fire etapper søndag.

Resultat etter 15 av 19 fartsetapper

  • 1 Sebastien Loeb, F, (Citroën) 2t 55min 19,0sek
  • 2 Petter Solberg, N, (Subaru) +7,3
  • 3 Markko Märtin, EE, (Ford) +2min 14,4sek
  • 4 Carlos Sainz, E, (Citroën) +2.32,3
  • 5 Francois Duval, B, (Ford) +3.44,3
  • 6 Harri Rovanperä, SF, (Peugeot) +5.41,2
  • 6 Mikko Hirvonen, SF, (Subaru) +5.43,2
  • 8 Mark Higgins, GB, (Ford) +8.04,6
  • 9 Manfred Stohl, A, (Peugeot)+8.35,2
  • 10 Nicolas Vouilloz, F, (Peugeot)+12.28,0
  • 11 Anthony Warmbold, D, (Ford)+12.30,3
  • 12 Henning Solberg, N, (Peugeot 206) +16.13,4
    ---
  • 30 Markus Foss, N, (Fiat Punto Super 1600) + 40.46,3

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer