img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Silverstone, farvel
Det var kanskje ikke helt uventet, selv om ingen trodde det ville skje, at Formel 1 diktator Bernie Ecclestone fjernet det Britiske Grand Prix fra neste års kalender over det som etterhånden er blitt bilsportens største gjesp: Formel 1 løpene. 40 mill brakte løpet inn til området rundt Silverstone.

Engelskmennene bruker virkelig de store overskriftene når de omtaler denne sjokkbeslutningen. ”Destabilisering av en industri som årlig omsetter for 3 milliarder pund” får vi vite av aviser som sier at det enorme racerbilindustrien i England er helt sentrert rundt, og fokusert på, det britiske Grand Prix, som pleide å gå en gang hvert år.

Det høres kanskje litt dramatisk ut, men det er dramatisk. Ikke minst for puber og serveringssteder og tjenestenæringer i Towcester-området, der Silverstone ligger. Nesten en halv milliard kroner legges igjen i området i forbindelse med en Formel 1 weekend der, og bortfallet av det kommer virkelig til å merkes.

For oss som sitter milelangt bortenfor kan det hele virke som en ren person-vendetta. Ecclestone har lenge klaget over fasilitetene ved den engelske Formel 1 banen, og spesielt da Jackie Stewart var formann i British Racing Drivers Club, som eier banen, toppet ordbruken seg mange ganger. Sannsynligvis har Ecclestone truet med å kansellere løpet så mange ganger at dersom han ikke gjorde realiteter ut av det denne gangen, ville han miste enhver troverdighet.

Men samtidig begynner bilprodusentene som deltar i Formel 1 å rasle med sine sabler igjen, og truer med en egen serie 2008. Årsaken er misnøye med Ecclestones jerngrep rundt arrangementene og det faktum at han stikker av med 78 prosent av inntektene, mens 22 prosent av det hele skal fordeles på de produsentene som er med.

Renault-folket antyder at de deltakende lagene til sammen investerer minst 1,5 milliarder Euro hvert år, med det dyreste laget, Toyota, i nærheten av 500 millioner Euro i år. Mens inntektene kan komme opp i 1 milliard Euro i år. 220 millioner av det gir ikke mye for å dekke utgiftene. Derfor er alle deltakerne enige om at Formel 1 som forretning er umulig å forsvare, men at det finnes noen argumenter for også. BMWs F1-ansvarlige styremedlem sier klart at de ikke aner hvor mange biler de selger på grunn av Formel 1. Og Hondas Ken Keir sier at ”for oss er Formel 1 et sted der våre ingeniører modnes og motiveres. Forretning kan vi ikke snakke om”.

Flere problemer: Det er vel ganske sannsynlig at Ford, som har overtatt Jaguar-teamet, dropper hele greia neste år. Da begynner feltet å bli så desimert at det snakkes alvorlig om tre biler fra hvert team. Men siden Cosworth også skal selges av Ford, og dermed sannsynligvis opphøre å bygge Formel 1 motorer, står både Jordan og Minardi uten maskiner.

Det er sikkert festlig med superstjerner som Michael Schumacher, men hvor blir det av det som skulle være creme de la creme av bilsport? ”Ikke noe sjel, og de bare rapper penger ut av lommeboken min” sa – i følge The Observer – Zheng Jie. Han var en av de ferske tilskuerne ved det første kinesiske Grand Prix. Han betalte 3000 kroner for en bra billett og en tusenlapp til på souvenirer, til sammen en månedslønn. Han var imponert av banen og farten på bilene, men ”alle stjeler penger rett ut av pungen min. Det er alt for kommersielt og det virker ikke som om fansen skal inkluderes. Og det er ikke kost-effektivt for meg i hvert fall”.

Det er ikke lovende hvis alle de nye tilskuerne på alle de nye markedene skal reagere slik.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer