Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Silverstone, farvel Det var kanskje ikke helt uventet, selv om ingen trodde det ville skje, at Formel 1 diktator Bernie Ecclestone fjernet det Britiske Grand Prix fra neste års kalender over det som etterhånden er blitt bilsportens største gjesp: Formel 1 løpene. 40 mill brakte løpet inn til området rundt Silverstone. |
||||||||||||||||
Engelskmennene bruker virkelig de store overskriftene når de omtaler denne sjokkbeslutningen. ”Destabilisering av en industri som årlig omsetter for 3 milliarder pund” får vi vite av aviser som sier at det enorme racerbilindustrien i England er helt sentrert rundt, og fokusert på, det britiske Grand Prix, som pleide å gå en gang hvert år.
Det høres kanskje litt dramatisk ut, men det er dramatisk. Ikke minst for puber og serveringssteder og tjenestenæringer i Towcester-området, der Silverstone ligger. Nesten en halv milliard kroner legges igjen i området i forbindelse med en Formel 1 weekend der, og bortfallet av det kommer virkelig til å merkes. For oss som sitter milelangt bortenfor kan det hele virke som en ren person-vendetta. Ecclestone har lenge klaget over fasilitetene ved den engelske Formel 1 banen, og spesielt da Jackie Stewart var formann i British Racing Drivers Club, som eier banen, toppet ordbruken seg mange ganger. Sannsynligvis har Ecclestone truet med å kansellere løpet så mange ganger at dersom han ikke gjorde realiteter ut av det denne gangen, ville han miste enhver troverdighet. Men samtidig begynner bilprodusentene som deltar i Formel 1 å rasle med sine sabler igjen, og truer med en egen serie 2008. Årsaken er misnøye med Ecclestones jerngrep rundt arrangementene og det faktum at han stikker av med 78 prosent av inntektene, mens 22 prosent av det hele skal fordeles på de produsentene som er med. Renault-folket antyder at de deltakende lagene til sammen investerer minst 1,5 milliarder Euro hvert år, med det dyreste laget, Toyota, i nærheten av 500 millioner Euro i år. Mens inntektene kan komme opp i 1 milliard Euro i år. 220 millioner av det gir ikke mye for å dekke utgiftene. Derfor er alle deltakerne enige om at Formel 1 som forretning er umulig å forsvare, men at det finnes noen argumenter for også. BMWs F1-ansvarlige styremedlem sier klart at de ikke aner hvor mange biler de selger på grunn av Formel 1. Og Hondas Ken Keir sier at ”for oss er Formel 1 et sted der våre ingeniører modnes og motiveres. Forretning kan vi ikke snakke om”. Flere problemer: Det er vel ganske sannsynlig at Ford, som har overtatt Jaguar-teamet, dropper hele greia neste år. Da begynner feltet å bli så desimert at det snakkes alvorlig om tre biler fra hvert team. Men siden Cosworth også skal selges av Ford, og dermed sannsynligvis opphøre å bygge Formel 1 motorer, står både Jordan og Minardi uten maskiner. Det er sikkert festlig med superstjerner som Michael Schumacher, men hvor blir det av det som skulle være creme de la creme av bilsport? ”Ikke noe sjel, og de bare rapper penger ut av lommeboken min” sa – i følge The Observer – Zheng Jie. Han var en av de ferske tilskuerne ved det første kinesiske Grand Prix. Han betalte 3000 kroner for en bra billett og en tusenlapp til på souvenirer, til sammen en månedslønn. Han var imponert av banen og farten på bilene, men ”alle stjeler penger rett ut av pungen min. Det er alt for kommersielt og det virker ikke som om fansen skal inkluderes. Og det er ikke kost-effektivt for meg i hvert fall”.
Det er ikke lovende hvis alle de nye tilskuerne på alle de nye markedene skal reagere slik.
|