Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spennende ny 3-serie avduket I dag har BMW offentliggjort de første bildene av sin nye 3-serie. Den skal debutere på vårens Geneve-utstilling og kommer til Norge våren 2005. |
||||||||||||||||
NÅ OPPDATERT MED FLERE BILDER!
Nå er det ikke første gang vi ser bilder av bilen, allerede i sommer hadde flere internasjonale bilmagasiner og nettsteder på mystisk vis ”fått tilgang til” en slovensk brosjyre. Industrispionasje? Neppe, kilder i den norske BMW-forhandlerstanden har fått fortrolige innrømmelser fra München om at dette nok dreide seg om bevisst planting av informasjon. Da kollega Geir Wangsmo i Bil besøkte Ingolstad for sitt første møte med nye Audi A4, ble han nærmest forfulgt på autobahn av en dårlig kamuflert 3-serie. Bildene offentliggjøres for første gang her.
Først sedan Sammenlignet med dagens modell har den nye 3’eren vokst i alle retninger. Den måler 4,52 meter i lengderetningen (+ 4,5cm), 1,817m i bredden (+ 7,8cm) og er 1,421 meter høy (+ 0,6cm). Akselavstanden er strukket med 35mm og måler nå 2,76 meter. Du finner ingredienser fra andre av dagens BMW-modeller i bilens design, f.eks. den moderne fronten, men bilen er ikke like ekstrem i sine kurver som sine større søsken i 5- og 7-serie. Karosseriet er gjort stivere og lettere, noe som ikke minst skyldes bruk av aluminium og lettvektsstål i hjulopphengning og bærende konstruksjoner.
Fire motorer De to bensindrevne rekkesekserne har begge fått forbedret sine ytelser samtidig som forbruket er redusert. 325i yter 218hk ved 6.500 o/min, har et dreiemoment på 250 Newtonmeter i området mellom 2.750 og 4.250 omdreininger og sprinter til 100 i løpet av 7,1 sekunder. BMW slapp å montere elektronisk sperre - toppfarten er 245 km/t. Enda raskere går det unna i en 330i. 258 hester og 300 Newtonmeter sørger for en akselerasjonstid på 6,3 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Første (og foreløpig eneste) dieselalternativ er 320d med 163hk og 340Nm. 0 til 100 på 8,3 sekunder og en toppfart på 225 kombinert med et dieselforbruk på beskjedne 0,57 liter på mila vil gjøre denne modellen til en bestselger.
Manuell gearkasse BMWs karakteristiske konstruksjon med motor montert bak forhjulene i lengderetningen, bakhjulsdrift og nærmest 50/50 vektfordeling mellom de to akslene opprettholdes, et godt utgangspunkt for dynamiske kjøreegenskaper. Den nye generasjon DSC (elektronisk stabilitets kontroll) er forbedret, og på 6-sylindrede modeller finner du tilleggsfunksjoner som automatisk tørking av bremseskivene, en start-off assistent som gjør bakkestart enklere og en anti-drive funksjon som motvirker at bilen stuker når bremsene benyttes i lave hastigheter. Listen over tilleggsutstyr er en BMW verdig, og her finner du hjelpemidler som aktiv styring og adaptive xenon-lys mens totrinns bremselys og run-flat dekk er standard. For den norske importøren vil nok mangelen av dagens volumselger, 316i, være et savn. Men selv om modellen ikke finnes i BMWs foreløpige planer, arbeider BMW Norge for å få denne varianten på plass i fremtiden.
På grunn av sperrefrist pålagt av BMW kan vi foreløpig ikke offentliggjøre alle bilder. Noen frigjorte bilder finner du her sammen med kollega Wangsmos spionbiler. Vi lover å spe på med flere bilder i ettermiddag.
|