Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skjebnedag hos VW Etter at Opel har tilbakelagt sin dramatiske uke, er det nå kanskje Volkswagen-gruppens tur. I dag er en skjebnedag hvor mye kan bli avgjort. |
||||||||||||||||
Volkswagen har for lengst advart sine ansatte om at det kan bli nødvendig med ”dramatiske nedskjæringer” dersom ikke fagforeningene godtar ledelsens forslag til innstramminger. ”Dersom vi ikke får igjennom de nødvendige kostnadsbesparelsene, vil antall ansatte i Tyskland synke dramatisk”, sa selskapets personal-ansvarlige til Frankfurter Allgemeine i går.
Ledende talsmenn for fabrikken har for lengst konkretisert ”dramatisk”. Det betyr inntil 30.000 jobber som er i faresonen, dersom man ikke får skåret kostnadene med 30%. Det vil si 2 milliarder Euro innen år 2010. Så noe av det fabrikken ber om, er to års lønnsstopp for de 103.000 ansatte ved selskapets 6 tyske fabrikker. Fagforeningene antyder derimot at de godt kunne tenke seg 4% opp hver år i den neste kontraktperioden, og har allerede hatt en ”walk out” eller to for å vise at de mener alvor. I dag skjer femte runde med lønnsforhandlinger. I bakgrunnen truer en fullskala streik som kan få alle VW-fabrikkene til å gå mot en total stopp i løpet av et par dager. Men fagforeningstoppen regner med, sier han, at de to partene vil bli enige denne gangen også. VWs argumenter er blant annet at de ønsker å legge produksjonen av en ny SUV (prosjekt 356?) til Wolfsburg. Denne nisjemodellen vil alene sikre 2.000 arbeidsplasser. Men slik det ligger an nå vil tysk arbeid gjøre denne bilen 1.800 Euro dyrere i produksjon enn dersom produksjonen flyttes til et annet land, ikke nødvendigvis så langt unna. (Slovakia?) Omtrent samtidig med at forhandlingene kommer i gang igjen, skal konsernet offentliggjøre tredje kvartals tall – som ingen venter seg noe særlig annet fra enn en bekreftelse på at tidene er tøffe. Og som et tredje element dukker den underskrevne avtalen med malaysiske Proton opp. Her kan vi snakke lavkostland, men avtalen omfatter foreløpig ikke mer enn at Proton skal sette sammen ca 15.000 biler i 2006 som skal selges i regionen. Men selv om dette høres beskjedent ut er avtalen strategisk viktig, Proton har ca. 50% av sitt lokale marked, men sterk posisjon mange andre steder også. Samtidig som de er erfarne på produksjon og lokal produktutvikling. Og ikke minst har de et glimrende distribusjonsnett.
Men viktigst i dag blir allikevel lønnsforhandlingene.
|