Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat blir tyskere Det skjer mye hos Fiat. At de taper penger så det suser og må se på en stadig synkende omsetning, er allikevel ikke nok til ar gardinene trekkes ned. Tvert i mot, aktivitetsnivået er høyere enn noensinne. Med tyskere i spissen! |
||||||||||||||||
Eller kall det heller Germanere, for noen er østerrikere, og noen er tyske bare i hodet og holdning. Hvilket ikke kan være av det onde i en slik situasjon Fiat er i.
Herbert Demel - østerriker og tidligere sjef for kanadiske Magna Steyr i Østerrike og før det, toppjobber hos VW og Audi - ble som kjent Fiat-sjef i fjor. Etter det har en rekke kompetente tyskere blitt hentet til Torino. Stefan Ketter hentet han fra VW for å stå i spissen for produktkvalitet, så fikk han Johan Wohlfarter til å flytte fra Autogermana – VW-konsernets italienske arm som også er en slags pro forma eier av Lamborghini – til en nyopprettet stilling som koordinator for marked og nettverk. Og Harald J. Wester er en annen ex-Magna Steyr mann, men også han har flytende italiensk, han var nemlig en av Ferraris produksjonstopper for noen år siden. Han er nå Fiat Autos sjef for produktutvikling og design. Og nå er det altså bekreftet at Demel har fått Karl-Heinz Kalbfell til å forlate sjefjobben hos Rolls-Royce, og en fremtid i styre-etasjen hos BMW (der han har vært mange år før også) for å overta Alfa Romeo. Om ikke annet, slike ansettelser må få alle som kjenner (til) disse folkene til å føle en form for optimisme. Ikke minst når man også ser hvilke av de litt for etablerte Fiat-folkene som slutter i kjølvannet på disse utnevnelsene. I et møte med fagforeningene kom Demel nylig med et annet solid budskap. Ingen fabrikker skal legges ned, og man skal forsøke å unngå oppsigelser, men arbeiderne må forbederede seg på nye arbeidstider og nye skiftordninger. De italienske lønningene, fortalte han, strekker seg fra € 55/time ved Melfi-fabrikken til 90 Euro i timen ved Termini Imerese-fabrikken. Ved Fiats fabrikker i Brasil, Polen og Tyrkia regner man med € 35/time. Det han ber om er at man sammen jobber for i det minste å kunne matche andre europeiske konkurrenter. Han kunne samtidig fortelle at nå skal uutnyttet byggemasse selges. Usentimentalt. Torino og andre italienske storbyer er fremdeles full av sentralt beliggende Fiat-eiendommer som er verd store penger, men i motsetning til andre europeiske land har det vært vanskelig å få tillatelse til omreguleringer i Italia. Det skal også introduseres et GM-system, der fabrikkene skal konkurrere mot hverandre for å få fremtidige oppdrag. Det gjelder alt som nå dukker opp etter de prosjektene som allerede er spikret: Punto III fra Melfi, neste Stilo fra Cassino og Alfa Romeos 157 og 148 fra Pomigliano d’Arco. Fiat lover oss 26 nye modeller de neste tre årene, noen av dem, som den nye Punto, vil ha stor betydning fordi den skal dele sin arkitektur med den neste Corsa. Målet er en positiv kontantstrøm i 2006. For å nå trenger man blant meget annet en skikkelig aksept på de kommende nye modeller, og en skikkelig opprustning av Fiats ganske råtne forhandlerorganisasjon på utsiden av Italia. Men fremdeles ser man noen av de tradisjonelle problemene. Som for eksempel at i kulissene finner vi nå to direkte slektninger av den opprinnelige Agnelli-familien. På den ene siden unge John Elkan som stille og rolig har tatt sin plass ved siden av Ferrari-boss og nå også Fiats styreformann, Luca di Montezemolo, der han nygift og ikke det spor spotlight-søkende, ser ut til å ville lære alt om Fiat og bransjen og tradisjonen. På den annen side har vi storebror Lapo Elkan som går rundt og sier ting som at ”hva Fiat virkelig trenger er å komme nærmere Citroën og Peugeot” eller som sterkt forsøker å pushe kostbare nisjemodeller som konseptbilen Trepiuno (Geneve i år). Ut i 2007 er hans drøm. Han har fått tittel av Sjef for Merkevare-promotion og klart å få til konfekt og gensere med gamle dagers Fiat logo på. Han har også greid å få til en ”Fiat Café” på Design Museet i Milano.
Demel blander seg ikke opp i dette. Han er heldigvis litt mer opptatt av det som betyr noe. Men fremdeles er det slik i Italia at det er enkelte ting man ikke motsetter seg når ”familien” legger breisida til. Og Familien bestyrer fremdeles ca 30% av Fiats kapital!
|