Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tyskland Saab-sutrer ikke Det har vært rapporter i tysk presse om at regjeringen komme til å protestere til EU over den støtte Sveriges regjering gir til Saab. Ikke sant, sier offisielle talsmenn, "det initiativet må i så fall EU-kommisjonen selv ta". |
||||||||||||||||
Det har vakt litt oppmerksomhet at svenskene, som et ledd i kampen om å holde Saab-fabrikken i Trollhättan på nett, har lovet å investere to milliarder svenske kroner i bedre veinett mellom den svenske småbyen og havnebyen Gøteborg.
Tyske aviser har skrevet at tyske myndigheter ønsker å undersøke om denne skjulte støtten støter mot Felleskapets lover om konkurransebeskyttelse, men fra offisielt hold i Berlin sies det at det ikke er noe i planene fra Sverige som gjør det aktuelt for dem å sette i gang noe som helst. ”Dersom det er noe som ser ugreit ut, regner vi med at Kommisjonen selv setter i gang undersøkelser,” er tonen derfra. Det er som kjent rene konkurranse GMs fabrikker imellom om hvem som skal få den store jobben med å produsere neste generasjons Vectra og 9-3 (som nå skal på samme bånd). Å få opp skikkelig infrastruktur rundt Trollhättan, er selvfølgelig med på å styrke den svenske fabrikkens posisjon. Samtidig gir de svenske planene ny næring til tyske fagforeningspåstander om at den tyske regjeringen er fullstendig handlingslammet når det gjelder innsats for å bevare tyske arbeidsplasser. Av naturlige årsaker er det selvfølgelig frykt for at jobber forsvinner dersom oppdrag forsvinner ut av Rüsselsheim. Men det tyske argumentet for ikke å gi offentlig hjelp til Opel er også interessant. Direkte statshjelp kommer åpenbart ikke på tale fordi man ser på Opels problemer som resultat av en lang rekke management-feil. Det er ikke mange som er uenige i det. Problemet, slik mange ser det, er at feilene fremdeles skjer.
Men arbeiderne hos Opel har kommet med sitt tilbud til fabrikken. De tilbyr noen timer ekstra uten ekstra betaling, og en mer fleksibel ordning av arbeidstiden. Men de kan jo ikke tilby for mye de heller da, for nå har GMs arbeidere over hele Europa blitt enige om at de ikke skal la prinsipalen spille den ene fabrikken ut mot den andre. ”Men hvis GM lar Epsilon II komme til Rüsslesheim, skal vi nok kunne yte noe til gjengjeld” sier Klaus Franz, Opel-arbeidernes leder.
|