Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kina bremser
Bilindustrien i Kina feiret enormt 70 prosents salgsøkning i fjor. Fremgangen fortsatte langt inn i dette året, inntil myndighetene begynte å dra i bremsene i sommer. Nå merker industrien resultatet. |
||||||||||||||||
Etter oktober måned kunne de to store aktørene på det kinesiske markedet, VW og GM fortelle at salget i siste måned hadde falt med fra 6,5 til 28 prosent Ingen av de to, eller andre store leverandører, tør i dag si når de regner med at markedet vil ta seg opp igjen.
Det hele begynte å strammes inn da myndighetene for alvor regulerte kredittmarkedet i sommer. Det var klare tegn på at økonomien begynte å bli overopphetet og at det var nødvendig å få ned det private forbruket. At virkemidlene har effekt er åpenbart, men det er også sannsynlig at bilprodusentene ikke har tatt de nødvendige signalene. Det snakkes om at alt for mange biler er pushet ut til forhandlerne slik at lagrene er overfylt – bare for å oppfylle interne produksjonsmål. Og dermed har vi en ond sirkel med incentiver og rabatter og en forholdsvis uoversiktlig struktur. Samtidig som både produsentenes og distributørenes omkostninger øker ytterligere. Men spesielt mørke er ikke utsiktene for i år heller. Selv om vi snakker om synkende salg, vil året ende med et volum kanskje 20, i hvert fall 10, prosent høyere enn i fjor. Og når vi snakker om at marginene faller, så faller de fra utrolige høyder. Slik at vi på de fleste områder nærmer oss noe som kan kalles tilnærmet normalt. Men normale er derimot ikke utbyggingsplanene. Ingen fabrikker vi har hørt om har modifisert sine ekspansjonsideer som samlet vil gi Kina en tre ganger så høy kapasitet i 2010 som den de har i dag. Foreløpig er begrunnelsen den at man regner med at ”normal” økning vil være på plass igjen i markedet i løpet av neste år. Slår ikke det til, vil investeringene allerede være så øremerket at det må bli fabrikker ut av det. Og da skal nok resten av verdens bilfabrikker merke en ny konkurrent.
Mer enn 13 milliarder dollars skal investeres for at Kina skal kunne bygge 6 millioner personbiler i 2010. Det vil merkes.
|