Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota øker (ikke overalt) Toyota kan igjen fortelle om rekordfortjeneste etter første fiskale halvår, men måtte samtidig fortelle at annet kvartal (avsluttet 1. oktober) sank med 1 prosent. |
||||||||||||||||
Toyotas styreformann Hiroshi Okuda hadde en interessant kommentar til akkurat det, da han presenterte resultatene i Tokyo: ”Når vi har en så kjapp vekst i omsetning og fortjeneste, blir det lett en arrogant holdning i selskapet der man tar suksess som en selvfølge. Vi må være forsiktige så vi ikke bli overlegne og hovmodige”, sa han.
Men stolte kan de nok fortsette å være. 12,1 prosent markedsandel i USA er skummelt for de amerikanske fabrikkene, en ny fabrikk under bygging i Texas og Mexico-fabrikken som skal på nett i desember, vil ikke akkurat gjøre Toyota mindre konkurransedyktige i det området. I juli-september perioden tjente Toyota netto 2,8 milliarder dollar på et salg som økte med nesten 10 prosent til 42,5 milliarder. Så selv om 2,8 er en nedgang på 1 prosent, gir det fremdeles en solid margin. Fra april til september har Toyota solgt 3,56 millioner biler i hele verden, men man regner med totalt 8,5 for hele året når man regner med de andre merkene og mikrobilene som ligger under paraplyen. Av bare Toyotaer skal det selges 7,22 millioner – en økning på mer enn en halv million biler.
Ser vi på halvåret økte Toyota salget i Nord Amerika med 12 prosent, i Europa med 8 prosent og på hjemmemarkedet, der så mange fremdeles sliter tungt, med mer enn 2 prosent. Og der er ambisjonene store. I dag har Toyota rundt 40 prosent markedsandel i Japan, den skal opp på 45 prosent sier Okuda.
|