Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Satse på kollektivtrafikk sa du? Vi har hørt det i mange sammenhenger, det er lett å få politikere til å si: Vi må satse på kollektivtrafikk! At dette stort sett er festtaler, har ikke minst buss-næringen fått føle. Men så er det også mange rikspolitikere som, når de snakker om kollektivtrafikk, mener tog.
En leder av et buss-selskap sa til meg: – Det underlige er at så fort vi synes å ha fått til noe, slår politikerne til med nye avgifter, avgifter som slår beina av det vi har bygd opp.
Det siste er forslaget i statsbudsjettet om vektårsavgift også for busser. |
||||||||||||||||
Jo, de belaster veiene. Men var det ikke slik at politikerne vil ha folk over på kollektivtrafikk og bort fra privatbilene?
– Det ser ikke slik ut. Ta bare de mange ekspressbuss-rutene som er opprettet uten en krone i tilskudd fra staten. Når vi har satset millioner gjennom noen år for å få til et ruteopplegg som begynner å gi noe tilbake og fått noe til å gå med et lite overskudd, da slår de til med nye avgifter, nå altså vektårsavgift! For næringen vil dette bety 45 millioner i økte avgifter! I tillegg har fylkeskommunen klart å doble ankomst- og avgangsavgiftene for bussene inn til bussterminalen i Oslo. Alle slike økte utgifter vanskeliggjør selvsagt arbeidet for de som skal få kollektive løsninger til å lønne seg. Men det synes ikke å påvirke politikerne. Tidligere, den gangen vi hadde kilometerteller i dieseldrevne kjøretøy, hadde ikke busser i kollektivtrafikk dette. Så gikk myndighetene bort fra tellere og la avgiften på diesel, da skulle bussnæringen få kjøre på farget diesel. Så ble dette tatt bort og man fikk dieselavgift, og konkurransesituasjonen ble kraftig forverret.
På toppen av dette ble det innført moms på billettprisen, 6 prosent, nå økes denne, om forslaget går i gjennom, til 7 prosent. – Vi i bransjen er lei av fest-taler om kollektivtrafikken, sier han. Busstrafikk er en viktig del av samfunnsmaskineriet og politikerne burde gjort alvor av fest-talene sine, sørget for bedre rammebetingelser for buss-bransjen slik at billettprisene gikk ned og flere benyttet kollektive tilbud. Det hadde gjort det bedre for alle gjennom mindre forurensing, færre privatbiler på veiene og mindre parkeringskaos i byene. I dag sier man at det skal satses på kollektivtrafikken, men dette synes ikke å gjelde bussen. Svært mye av dagens buss-trafikk gjennomføres uten en krone i støtte fra statens side. Da burde politikerne sørge for at denne delen kunne bli levedyktig, isteden øker man avgiftsnivået også her, slik at gode kollektive busstilbud, sliter tungt og kanskje forsvinner? Det kan ikke være rett samfunnsøkonomisk.
Bussen er en miljøvennlig løsning. Den kan benytte eksisterende veinett, den kan legge om kursen ved trafikkproblemer og kapasiteten kan lett økes. Men nei da, de aller fleste politikere som snakker om kollektivtrafikk, mener togløsninger. Er de så miljøvennlige da?
|