Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Merkedag for Formel 1 En såpass enkel sak som hvorvidt en rettssak skal avgjøres i England eller Sveits, kan bety en ny tid for Formel 1. Engelsk høyesterett gjorde det klar at Ecclestones kontroll kan begynne å glippe. |
||||||||||||||||
For å få sammenhengen i vanviddet må vi langt tilbake i historien. Bernie Ecclestone (bildet), som i sin tid eide Brabham-teamet og som derfra bygde seg opp til å bli Tsaren av Formel 1, i og med at han på underlig vis fikk kontroll over TV-inntektene fra denne delen av verdens popindustri, klarte å selge deler av dette eierskapet til en boble.
Bernies selskap heter SLEC, det eier TV-inntekter fra Formel 1 i over 100 år fremover i tiden i følge en avtale med FIA, som er takorganisasjonen for en rekke av verdens bilklubber og som av tradisjonsårsaker bestyrer verdens bilsport. Ecclestone, og ingen skal ta fra ham at han er et markedsføringsgeni som har klart å få millioner til å se på det ene kjedelige Grand Prix løp etter det andre i alle år, og attpå til har fått en rekke av verdens ”nye” nasjoner til å investere milliarder i egne lokale F1-løp, klarte å selge 75 prosent av SLEC til den tyske Kirchgruppen for ufattelige nesten 2 milliarder pund. Kirch gikk imidlertid snart på trynet, det hadde investert enormt i andre flops også, og nå sitter tre banker og prøver å sikre sine 1,6 milliarder dollars som de har arvet etter konkursen. I en annen leir har vi Mercedes og BMW og Renault og en rekke av de bilfabrikkene som er involvert i Formel 1 og som spytter i milliarder av kroner hvert år uten helt å verken skjønne hvorfor eller kunne kontrollere hva de får igjen. Disse har lenge kranglet med Ecclestone om den delen de får av hans TV-inntekter, som de (selvfølgelig) mener er alt for lav. De truer med å trekke seg ut av Formel 1 og lage sin egen serie dersom han ikke åpner pengesekken. Nå ønsker bankene å få plass i styret i SLEC for bedre å kunne kontrollere den enorme posten de sitter med. Men Ecclestone solgte de 75 prosent med en klausul om styreplasser, og det er denne klausulen det nå krangles om. Ecclestone vil ha saken prøvd for sveitsiske domstoler, fordi de to plassene det dreier seg om besittes av sveitsere (Ecclestones menn). Bankene vil ha ført den i England, fordi 78 år gamle Ecclestones 25 prosent eies av hans engelske holdingselskap. Og i slutten av uken sa Englands høyesterett ikke bare at han skulle slutte å tøve, dette var bare forsøk på forsinkelser, saken om styreplasser skal opp i britisk rett. De aller fleste regner med at dette er første skritt i retning av at styret i SLEC kommer til å representere eierandeler, og det vil videre bety at bankene hurtig gjør en avtale med bilfabrikkene, slik at de går smilende ut fra forhandlingene og fortsetter å støtte Formel 1, som vi kjenner det i dag, samtidig som Ecclestones innflytelse (og inntekt) blir betraktelig redusert. Men fremdeles kan det være at bilfabrikkene slutter å være tålmodige, og drar i gang på egen hånd. Da blir plutselig både 25% og 75 prosent fullstendig uinteressant. Og FIA, som påstår at ingen kan dra i gang noe slikt uten at de sier ja, vil sitte tilbake med klart bevis på at de egentlig har null innflytelse.
Og alt dette på grunn av en del av bilsporten som etterhånden har mistet ethvert annet eksistensgrunnlag enn glam og supestarstatus på fjortis-nivå. (Ja da, jeg vet at redaktøren av BilNorge, Terje Ringen ikke er enig i akkurat dette, men resten er i hvert fall fakta og ikke subjektiv synsing. OK?)
|