Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
C4 med det lille ekstra LANSERING: Franskmenn kan dette med det lille ekstra. Pikant, elegant eller praktisk. Og de viser det tydelig på Citroëns nye C4. For her er det mer enn parfymedispenser som gjør den annerledes. |
||||||||||||||||
Man merker det allerede når man setter seg inn og lukker døren. Det er et helt annet lydbilde enn man er vant til. Tungt og solid. Og det kommer ikke minst av at den er tung og solid. Langs sidene benytter nå Citroën samme type laminerte glass som i frontruta. Det gir en økt sikkerhet mot innbrudd, men av enda større interesse er det at det gjør vesentlige ting med lydbildet. Sammen med gummilister som virker mer omfattende enn de man vanligvis finner rundt åpninger har vi her en av de stillegåendeste bilene i klasen.
Særpreget Coupé Femdørs -utgaven har ikke et utseende som kan karakteriseres som opsiktsvekkende. Sobert og greit, men ikke dramatisk på noen måte. Coupéen, derimot, er særpreget og de fleste synes særpreget er positivt. Det fortelles også at innvendig plass er identisk i de to utgavene, men coupéen virker utvilsomt meget mer kompakt. Optisk bedrag ute og går?
Presis styring Heldigvis har chassisingeniørene her gjort en ”Focus” på den måten at de sammen med den nye Forden vel har en av klassens mest presise styringer. Det når de ved å beholde det gode gamle hydrauliske systemet, men hjulpet av en elektrisk pumpe. Det er altså ikke snakk om noen svampete elektrisk styring her, men en glimrende elektrohydraulisk. Den første kjøreturen forteller forresten også at det vi kan kalle ”oppfattet kvalitet” er høy. Når du tar på overflater og drar i spaker, og dytter opp lokk får du en følelse som du mentalt overfører til en kvalitetsoppfatning. Hos den nye Citroën er de fleste av disse signalene positive.
Innebygd Wunderbaum Og selvfølgelig kan vi ikke forlate bilen uten nok en gang å nevne lukt-dispenseren. Her har man bygget inn en automatisk Wunderbaum der en liten parfymeskvett blåses ut av ventilasjonssystemet nå og da. Heldigvis ikke så sterkt at vi hadde noe forklaringsproblem da vi kom hjem fra turen. Men allikevel er de ni tilgjengelige duftene et ganske begrenset utvalg. Hvor er de maskuline lukt-alternativene? Svidd gummi. Brent clutch med asbest-innhold? Castrol R eller andre vegetabilske oljer? Interessant idé, men kanskje ikke – sa en av produktfolkene jeg snakket med.
Ernie
Mer om bilen kan du lese i Bil nr 1 - 2005, som allerede er hos abonnentene om 21 Dager!
|