Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
F1-brikkene på plass Mandag ble det kjent at Jaguar Racing er solgt til Red Bull mens Cosworth overtas av folkene bak den amerikanske CART-serien. Samtidig ble det offentlig at Jordan får kjøpe motorer fra Toyota. Dermed stiller 10 team til start i 2005-sesongen. |
||||||||||||||||
Det er gått noen måneder siden Ford-konsernet fortalte at de ville kvitte seg med Jaguar F1-teamet og motorprodusenten Cosworth. En forståelig beslutning siden resultatene til Jaguar i F1 har vært miserable og kostnadene skyhøye.
Flere interessenter har vært på banen, men den som overbeviste Ford-ledelsen om at han hadde det beste grunnlaget for videre drift av teamet, var Dietrich Mateschitz, mannen bak Red Bull. Østerrikeren er kjent som en ekte motorsport-entusiast som i tillegg er stinn av gryn. Noen overdragelsessum er ikke offentliggjort, men trolig har Mateschitz fått selskapet for en symbolsk sum mot å forplikte seg til videre drift. Cosworth, som inngår i samme Ford-gruppe som Jaguar og som har levert motorer til Jaguar, Minardi og Jordan, er solgt til amerikanerne bak Champ Car-serien, Kevin Kalkhoven og Gerald Forsythe. Selskapet skal fortsette å produsere motorer for Red Bull og Minardi i tillegg til å fortsette som leverandør til den amerikanske serien hvor de har hatt monopol de siste årene.
Stolt kunne samtidig Eddie Jordan fortelle at hans team neste år skal benytte Toyota-motorer som han får kjøpe til en hyggelig pris. Jordan har slitt økonomisk den siste tiden og Eddie vil gjerne ha frisk kapital ved å selge en del av sine aksjer i selskapet som han startet på begynnelsen av 90-tallet.
|