Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så er det på’n igjen! Hvert år skaper det første snøfallet kaos på veiene. For nordmenn kommer den alltid som julekvelden på kjærringa, utrolig nok. Men om vi vender oss fort til det, er det verre med den stadig økende trafikken fra tidligere østblokk-land som skaper kaos gang på gang med ofte gammelt materiell med dårlige dekk, eller med kjøretøykombinasjoner som ikke er egnet for norsk vinterføre. Midt i november falt det utrolig mye snø en del steder i Norge. Snøen kan få sin del av skylden for kaoset på veiene, men det gjør ikke situasjonen enklere for de som forsøker å holde trafikken i gang, at utenlandske dårlig skodde lastebiler er de som først kjører seg fast i bakkene. |
||||||||||||||||
Tittelen over henspeiler på dette problemet, vinterføre og utrente utenlandske sjåfører som verken har sjåførerfaring eller utstyr for å mestre vanskelige kjøreforhold. At jeg skriver på’n igjen, er fordi dette problemet har undertegnede engasjert seg mye i.
Vi var svært kritiske til myndighetene da de trakk kravet om medbragte kjettinger på lastebiler i vinterhalvåret, etter at danskene hadde klaget Norge inn for EU-byråkratene i Brüssel. At Norge krevde skikkelig vinterutstyr i form av medbragte kjettinger mente danskene var konkurransevridende!! Nå er kjettingkravet innført igjen, men det viser seg å være langt fra tilstrekkelig. Politiet melder om sjåfører som riktig-nok hadde med seg kjettinger, men de passet ikke på hjulene til den bilen de førte. Og når bergingsselskap dukker opp for å hjelpe utenlandske vogntog opp bakken, viser det seg at de ikke har mye å betale med. I henhold til avisen Gudbrandsdølen Dagningen var det en russisk lastebilsjåfør som sto fast ved Bjorli den aktuelle helgen, som hadde med seg en reisekasse inneholdende 21 norske kroner!
Noen dager senere melder et bergingsfirma i Nordland at de har assistert 40 utenlandske vogntog, de fleste fra øst, i løpet av 2 døgn! Vi skal her ikke ta alle utenlandske vogntogsjåfører over en kam, men vi må få rope et varsko igjen til myndighetene, det må settes i gang tiltak for å få slutt på en del av galskapen. Nå sier Vegdirektoratet at de har vært på en rekke transportutstillinger i tidligere østblokk-land (det er nemlig derfra de fleste som skaper problemer kommer fra) for å orientere om norske vinterveier, nødvendigheten av å ha riktig og godt utstyr osv. Men når vi igjen leser i lokalaviser om utenlandske vogntog som skaper det fullstendige kaos, kan vi fastslå at Vegdirektoratet sikkert har gjort mye, men slett ikke nok.
De utenlandske sjåførene med dårlige kunnskaper og ikke hensiktsmessig utstyr, forårsaker nemlig ikke bare trafikk-kaos, de skaper også livsfarlige situasjoner. For der erfarne sjåfører kommer opp de bratteste bakkene med kjettinger på hjulene, blir de stanset midt i bakken av utenlandske vogntog på kryss og tvers. De utenlandske sjåførene som får skrekkopplevelser i Norge, kommer kanskje ikke tilbake, men det løser ikke problemet, slett ikke. Om de vel tilbake i hjemlandet sier: “Jeg kjører ikke en tur til til Norge uten bedre utstyr eller større reisekasse”, hjelper det lite. De mister jobben og noen hundre står i kø for å ta over. Nye “førstereisende” i dårlig skodde vogntog vil derfor hele tiden være på vei inn over grensene.
Kjør forsiktig på glatta!
|