Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Takk for det gamle Når 2004 nå er i ferd med å ebbe ut, kan vi fastslå at det blir et år som de fleste bilimportører og -forhandlere lenge vil huske med glede. Det var da også på høy tid at bransjen fikk et markant oppgangsår. Ikke siden 1998 har Norge hatt et bedre nybilsalg på personbiler. Varebilsalget har også hatt en hyggelig økning i år, selv om siste rest av de tradisjonelt ettertraktede stasjonsvogn-varebilene ble tømt fra lagrene i våres. |
||||||||||||||||
Vi skal kanskje ikke se bort ifra at kravet om “statskassa”
har hjulpet på både personbilsalget og de mer utpregede “vare-varebilene” fra april og utover, selv om det nok er litt politisk ukorrekt å klappe for dette fra et næringslivståsted.
Men det ER et faktum at flere personbilimportører er glade for å være ute av varebilmarkedet med stasjonsvognene sine. Ikke fordi det ikke har vært lønnsomt, men fordi det å håndtere et næringsmarked i tillegg til det private fordrer at salgskorpset behersker to måter å tenke salg på for å møte to vidt forskjellige kategorier kundebehov. Noe av det mange importører og forhandlere nå er spente på, er om endringene i firmabilbeskatningen fra nyttår vil ha en positiv effekt på etterspørselen av eget merke og modellportefølje. Hos andre dreier nok fremtidsscenariene seg mest om usikkerhet i forbindelse med vedtatte – eller ventede – endringer i egen organisasjon. Det er synd at noen ganske uforskyldt får kastet slike skygger over virksomheten i en tid da majoriteten av bransjen opplever sol og glede. Nesten alle bilimportørene opplever nemlig et bedre 2004 enn de trodde på ved inngangen til året: Gjennomsnittlig spådde de et totalt personbilmarked på 95.000 biler, mens summen av deres egne salgsmål var 105.000. Det vil lande på rundt 110.000. Og vi hadde virkelig unt alle i bransjen å få være med på den festen uten bekymringer.
Men, til neste år er det atter et år, og vi ønsker norsk bilbransje et nytt, godt et. Sikkert er at mange importører nå kan imøtese en usedvanlig helhjertet julefeiring, og at de har grunn til å takke for året som gikk – ikke minst kundene og forhandlerne. MotorBransjen er tilbake i januar med Årsnummeret hvor vi går denne spennende tiden mer i dybden.
|