Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW topper med M6 Det er ikke hver dag vi får møte en ny M-modell fra BMW, men i år koster de på seg to på rappen. Møt nye BMW M6. |
||||||||||||||||
Da vi kjørte 645Ci i fjor høst, var vi enige om at den burde komme i en M-utførelse. BMW har hørt våre bønner, og nå er M6 presentert bare noen måneder etter nye M5. La oss gå løs på ytelsene med det samme, aksen til 100 foretas på 4,6 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. BMW røper at uten sperren er den god for 320 km/t, noe de har dokumentert gjennom utstrakt testing på Nordsløyfa.
M6 benytter den samme motoren som M5, en V10 på 4.999ccm god for 507 hester ved 7.750 omdreininger (rødmerket møter du ved 8.250 o/min.). Maks dreiemoment er 520 Newtonmeter ved 6.100 o/min, men du har 450Nm til disposisjon allerede ved 3.500 omdreininger. I motorkonstruksjonen er lette materialer benyttet i utstrakt grad, noe som resulterer i en totalvekt på beskjedne 240kg.
Oljetrykk og motorbrems Som M5 er også M6 utstyrt med tredje generasjon 7-trinns SMG gearkasse med Drivelogic med hele 11 forskjellige programmer tilpasset forskjellig kjørestil. Den har også en egenskap som forhindrer at hjulene låses ved nedgearing på glatt underlag og Hill Detection som holder gearet opp bakker og velger et lavere gear ved bratte nedstigninger. M6 er utstyrt med variabel, hastighetsfølsom diffbrems og elektroniske støtdempere er også standard. Disse kan innstilles for Comfort, Normal og Sport og endrer også egenskapene til Servotronic styringen.
Variable krefter BMW M har utviklet nye spesialfelger, hver av dem 1,8kg lettere enn vanlige aluminiumsfelger. Forhjulene har dekk i dimensjon 255/40ZR19 mens bakhjulene er utstyrt med 285/35ZR19 dekk.
Plast karosseri Eksteriørt har M6 større luftinntak, sideskjørt og to doble eksosrør. Mellom eksosrørene har BMW utviklet en diffuser som sørger for maksimalt marktrykk ved høye hastigheter. M6 tilbys i tillegg til 6-serie palletten i fire eksklusive farger, Indianapolis rød, Sepang bronse, Interlagos blå og Silverstone sølv.
Interiøret har M sport seter ved justerbar bredde på ryggen samt head-up display som gir deg all viktig informasjon som turtall, hastighet og gear på frontruten. Bilen skal på markedet mot slutten av 2005, så prisen er foreløpig ukjent. Men den vil nok nærmere seg to millioner her på berget hvor en 645Ci koster 1,2 mill.
|