Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Modus til Norge i april NETTKJØRT: Renault har bestemt seg. Modus skal lanseres i Norge, og i april er de første bilene i landet. Prisene vil starte på 180.000 kroner. En annerledes bil med høy sittestilling og verdens minste MPV. |
||||||||||||||||
Skal – skal ikke – har vært situasjonen for Renaults nye minibil Modus. En kompakt mini-MPV med utradisjonelle former. En forminsket Renault Scenic der man særlig oppdager en helt annerledes bakluke. Den er rett som på en stasjonsvogn – men praktisk blir en slik bil for flerbruk i ordets rette forstand. Om en bil har fordel å ha form som en MPV – så er det småbilene.
Det er i 2006 Renault lanserer den nye Clio. Det blir en ordinær småbil – og ikke på langt nær så annerledes som Modus. En av de virkelig fine og ikke minst praktiske detaljene i Modus, er at baksetet lett kan flyttes fram og tilbake. Må baksetet brukes, blir bagasjeplassen minimal – men skal bilen brukes som toseter, er det meget stort bagasjerom. Det er mulig å fjerne baksetet og bakseteryggen er delt og kan lett klappes ned. I baksetet er det innredning for barn og bilen har standard feste for Isofix barnesete.
Høy sittestilling Det er fire store sidedører og det setter de mange som må feste barn i barnesetene meget stor pris på. Det er litt av et mas å få barna inn og ut av baksetet – festet forsvarlig i barnesetet og derfor er det viktig med god plass og stor takhøyde, ikke minst bak. Det har Modus og må sammen med Toyota Yaris være best i klassen. Modus leveres med tre alternative bensinmotorer med 16-ventilers teknikk på 1,2/75hk, 1,4/98hk og 1,6/113hk samt dieselalternativer på 1,5/65hk og 1,5/80hk. Nye dieselmotorer vil bli presentert i nær fremtid. 5-trinns manuell gearkasse blir standard, og 1,6-liters utgaven kan leveres med automatkasse. Modus er første Renault bygget på Renault-Nissan-alliansens nye B-plattform, og er utstyrt med et veldimensjonert ABS-EBD bremsesystem fra Bosch, neste generasjon EPS med anti-understyring og dekktrykk monitor. Den kan også skryte av et rikholdig utvalg ekstrautstyr på sikkerhetsfronten med se-rundt-svingen-lys, doble xenon-lys og automatisk avstandsholder. Modus blir produsert ved Renaults fabrikk i Valladolid i Spania. Modus er blitt en meget stor suksess i Europa. Den er kort og stutt – med mye plass – lettkjørt og med høy sittestilling. Renault Modus Authentique 1.2 16v 5 dører
|