Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En skjult agenda? Statens vegvesen syntes plutselig det var viktig å stoppe for høye vogntog som “smøg” seg gjennom tunnelene på Haukeli. Selvsagt skal regler overholdes, men når ingen har brydd seg om høydereglene før, verken kontrollmyndighet eller lastebileier, kan man undre seg om det ligger en skjult agenda bak? I dag kan man registrere vogntog med høyder over 4 meter, og det gjøres i stor grad. Tunnelene er alltid høydemerket med en viss sikkerhetsmargin, ellers hadde man selvsagt ikke kommet igjennom med en vogntoghøyde på 4,10 meter om den egentlige høyden var 4 meter. |
||||||||||||||||
I Norge registreres thermovogntog med godkjent skapbredde på 2,60 meter. Vi har veier i Norge uten markert midtlinje. På disse veiene kan slike brede vogntog passere hverandre, om de ikke hadde speil! Altså har vi veier som ikke er brede nok til en trafikk myndighetene godkjenner!
Vi har altså veier og forhold i Norge som ikke holder mål i forhold til moderne oppbygget materiell og da bør myndighetene snarest utbedre de tunneler som er for lave, i alle fall bør de økes til en høyde på 4,20. Man kan ikke bare bestemme seg for å markere seg skikkelig, og stanse en livsviktig transportkorridor på denne måten. Under kontrollene på Haukeli tidligere i vinter, ble sjåførene bøtelagt og henvist til å kjøre om Sørlandet! For de bilene som hadde over 4,10 høyde var det liten trøst, og burde ikke de som foreslo at de skulle kjøre om Sørlandet visst at tunnelene der er 4,10? De var altså for lave de også. Vi har en følelse av at noen i direktorat har et behov for å “vise seg frem”, vise at etaten gjør en skikkelig jobb. Man valgte å stanse den viktige øst-vest-trafikken og om det var publisitet om saken og seg selv de ville ha, traff de blink.
Det går rykter om at det er krefter i gang for å stanse traseen E134 til fordel for andre fjelloverganger. Om det er rett vet vi ikke. Når disse linjer skrives nærmer vi oss nok et årsskifte. I desember gjennomførte vi dyptgående intervjuer med lederne av norske importører av lastebiler vog busser. Det er intervjuer vi lærer mye av og disse kommer på trykk i YrkesBil nr. 2. At vi må vente til YrkesBil nr 2 kommer av at sammen med årsintervjuene presenterer vi også alle registreringstall fra 2004, tall som ikke forelå den dagen denne utgaven av YrkesBil ble trykket. YrkesBil går inn i et jubileumsår, vi kan se tilbake på 25 år med transportinformasjon. Vi er stolte av å lage Norges fremste og største transportblad og vi skal arbeide hardt fremover for å befeste denne posisjonen. Vi skal sørge for at du som leser av bladet blir oppdatert på en bransje i stadig utvikling. Med våre 15 utgaver i året er det ingen som kan slå oss på dette.
Ha et godt nytt år!
|